Sällsynta rockklenoder

Babyshambles låtar överskuggar sångaren Pete Dohertys rykte

MUSIK

Down in Albion (pop, rock)

Det har beskrivits som ett kollektivt självmord.

Att unga människor har satt sina egna hem, de franska förorterna, i brand de senaste veckorna.

Vad har nu detta att göra med brittiska Babyshambles debutalbum i allmänhet och dess nerdekade sångare Pete Doherty i synnerhet?

Jo, för att Kate Moss före detta (?) pojkvän, Doherty, kan ses som en samtidssymbol i paritet med det tidiga 90-talets Kurt Cobain.

Gulfkrig, lågkonjunktur och förortsupplopp med rasistiska förtecken i Los Angeles präglade 90-talets början.

Kurt Cobain fick illustrera den desillusionerade slackergenerationen.

På liknande sätt symboliserar Doherthy dagens post-Irakkrigsgeneration – arbetslösa, sjukskrivna unga människor som står utanför samhället.

Men viktigt är att Babyshambles låtar (producerade av MickThe ClashJones), liksom Nirvanas på sin tid, överskuggar sina sångares rykten.

”Albion”, ”Pipedown” och ”Back from the dead” är sällsynta rockklenoder.

Pete Dohertys offentliga förfall kan – liksom upploppen av Frankrikes utstötta förortsungar – ses som synonyma rop på hjälp i en hård och exkluderande värld.

Bästa spår: ”Fuck forever”

Jonna Sima