Förtrollande saga, Annika

till Hello Saferides andra album

1 av 2 | Foto: FELIPE MORALES
Annika Norlin har nästan aldrig varit bättre.
MUSIK

More modern short stories from Hello Saferide (pop)

Minns ni skivaffären i filmen ”High fidelity”?

Den där ultranördarna Dave och Berry murade in sig mellan höga klippor av vinylskivor och diskuterade popsinglar som ungefär sju stycken hört talas om.

Hello Saferides andra album verkar ha skapats på ungefär samma sätt. Det känns som om Annika Norlin och producenten Andreas Mattsson – två av Sveriges största popjunkies – har isolerat sig i en studio och spelat hundratals favoritskivor för varandra under långa nattmanglingar.

Allt för att hitta de perfekta detaljerna, ljuden och melodierna till Norlins senaste noveller. Popreferenserna är så många att de varar fram till påska.

Likt en ung Elvis Costello försöker Norlin att trycka in så många ord som möjligt i låtarna. Och likt Jonathan Richman lyckas hon ofta skriva så självklara melodier att man undrar varför ingen har spelat in dem förut.

Moderna christmas carols

Ibland klär en countryballad ut sig till en poplåt. Ibland är det precis tvärtom.

Några minuter senare rusar fulltankad bilrock rakt in i ett Popsicle-liknande gitarrmangel.

Och nästan allt låter som moderna och rikt dekorerade christmas carols.

Mycket på skivan är bland det bästa och vackraste som Annika Norlin gjort. Inte minst avslutande vintersagan ”Arjeplog”.

En förtrollad och fyra minuter lång popmusikal där snön under det förälskade parets fötter låter tsch-ooo, tsch-ooo.

Bästa spår: ”Arjeplog”.