En besvikelse – trots maxad gästlista

till Nicki Minaj

MUSIK

R’N’B/HIPHOP Hon har hörts på nästan varenda stor hiphop- och r’n’b-låt det senaste året och varit hypad så länge att förväntningarna på debutplattan nästan blivit omänskligt höga. Nicki Minaj har ett tungt ansvar på sina axlar. Om albumet skulle floppa dröjer det nog länge innan branschen vågar satsa stort på en kvinnlig rappare igen. Orättvist på alla sätt, men antagligen sant.

Men försäljningssiffrorna lär inte göra någon besviken. Minaj och Cash Money tar inga risker och har försett albumet med superpoppiga produktioner samt toppat med en maxad gästlista. Buggles gamla ”Video killed the videostar”, Simple Minds ”Breakfast Club”-hit ”Don’t you (forget about me)” och ”No more I love you’s” med Annie Lennox är några av de lättidentifierade popsamplingarna. Rihanna, labelkompisen Drake, Kanye och Eminem bidrar med stjärnglans.

Ändå är det just satsningen på säkra kort som gör ”Pink Friday” till lite av en besvikelse. Jag hade väntat mig mer galenskap, lekfullhet och skruvade beats från årets mest spännande nykomling. Något i stil med ”Tha Carter III” som hade kunnat mäta sig bättre med hennes animerade stil och karisma. Lil Wayne om någon borde veta att även det originella går hem i stugorna och skulle kunna förvalta sitt värdefulla Young Money-fynd bättre.

BÄSTA SPÅR: ”Blazin”, med Kanye West.

FAKTA

Nicki Minaj

Pink Friday

Cash Money/Universal