Rödgråten charmpop


Duffy - Endlessly

MUSIK
Duffy är kvar i det tidiga 60-talet.
Duffy är kvar i det tidiga 60-talet.Foto: Foto: LACHLAN BAILEY

SOUL Duffy skrev tillsammans med Bernard Butler ledmotivet till filmen ”An education”, som just släppts på dvd i Sverige. Men hela hennes nya album utspelar sig bland halvjumma koppar te, skoluniformer med översta knappen knäppt och bilfärder genom en alltid lika brun engelsk landsbygd. I ett Storbritannien som fortfarande aldrig hört talas om swinging London eller The Beatles.

Kanske beror det på den pensionsvägrande låtskrivaren Albert ”It never rains in southern California” Hammond, som Duffy valt att jobba med när hon återvänder efter den mångmiljonsäljande ”Rockferry”. Han förser henne med soulpopmelodier som specialbeställda från dina föräldrars fotoalbum.

Inte ens hiphoplegendarerna The Roots förmår placera sångerna i en någon så när nutid. Singeln ”Well, well, well”, ”My boy” och ”Girl” är charmiga polkaprickiga pastischer.

Bettye Swann-balladerna är någonting helt annat. Rödgråtna avlöser de varandra, varenda en ensammare än ett dragigt fönster i Twickenham. I synnerhet ”Don’t forsake me”, ”Endlessly” och ”Too hurt to dance” är utmärkta exempel på hur ett utslitet hjärta med några svepande stråkar som enda sällskap låter.

Efter att ha förstummats av Adeles hjärtskärande nya sång ”Someone like you” på ”Later with Jools Holland” fattas det bara att Amy Winehouse ska kravla sig upp ur en soptunna i Camden för att den anglofila blåögda soul-hösten ska vara fullbordad.

FAKTA

➕➕➕ Endlessly

Polydor/Universal

Bästa spår: Don’t forsake me”.