En stark nytändning

till Louise Hoffsten för Looking for mr. God

Louise Hoffsten har hittat tillbaka till en mer klassisk rak rock på ”Looking for mr. God”. 
Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
Louise Hoffsten har hittat tillbaka till en mer klassisk rak rock på ”Looking for mr. God”.
Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
MUSIK

ROCK Alla som har följt Linköpings bluesdrottning, från de stökiga åren med Sky High, via ”Rhythm & Blonde”-succén till de allt mer närgångna bluesåren på svenska, vet hur mycket hennes far Gunnar Hoffsten har betytt för Louise. Det var i pappas skivbutik hon hittade sina musikaliska förebilder. Det var i hans musikaffär hon skaffade sig sin grundutbildning i jazz, blues och rock,

Förra hösten gick Gunnar bort.

I sorgen och tomrummet ­insåg Louise att en annan sak också hade försvunnit. Lusten att sjunga och göra musik.
 

I ”Fall down” på nya albumets fyra sista minuter bearbetar Hoffsten förmodligen de känslorna men befriande nog låter ”Looking for mr. God” mest av allt som en stark och entusiastisk nytändning. För tillsammans med låtskrivar­duon Stefan Örn och Sandra Bjurman har Louise Hoffsten inte bara hittat musiken igen utan också letat sig tillbaka till mer klassisk rak rock.
 

Med texter på engelska, dyrare ljudbild och direkta låtar är uppföljaren ett övertygande vykort från helt motsatt strand det grusigt självutlämnande brev sångerskan skickade med förra ”På andra sidan Vättern”. Det är snyggt och amerikanskt radioanpassat. Mindre kärvt. Lättillgänglig rock som med Louises omistliga röstsammet som kitt alltid rör sig obehindrat mellan vidsträckt landsväg och sångerskans hittunga 90-tal. Ett både smart och självklart steg att ta när man på bästa sändningstid påmint svenska folket om sitt liv och sin karriär.   

FAKTA

Louise Hoffsten

Looking for mr. God

Metronome/Warner
Bästa spår: ”Don’t steal my ­dreams”.