Lyckas tina upp frusna hjärtan

Antony And The Johnsons
Cut the world
Rough Trade/Border

MUSIK

POP När Antony And The Johnsons spelade med Göteborgs symfoniorkester på Way Out West 2009 lät idén väldigt lockande. Antony Hegartys fragila pianosånger kändes som gjorda för att laddas med ännu större stråk- och blåsdramatik.

Dessvärre lät det som att orkestern höll igen för att inte slå sönder musiken. Konserten blev onödigt försiktig.

Hegarty har fortsatt uppträda med klassiska musiker sedan dess och nu släpps en upptagning gjord i Köpenhamn med Danmarks Radios symfoniorkester.

”Cut the world” bygger upp ett set av låtar från Antony And The Johnsons samtliga fyra album. Endast titellåten är ny, skriven till pjäsen ”The life and death of Marina Abramovic” om performancekonstnären Marina Abramovic.

Dessutom håller Hegarty en sju minuter lång monolog, ”Future feminism”, om att vara en outsider, hur vi påverkas av månen och att kvinnor måste börja styra världen.

Lyssna på den. Precis som i musiken lyckas New York-artisten både öppna ögon och tina upp hjärtan med sina stillsamma reflektioner.

Men lyssna framför allt på hur de danska musikerna verkligen lyckas lyfta låtarna. Låtar som ”I fell in love with a dead boy” och ”You are my sister” får så många nya nyanser av de här arrangemangen att ”Cut the world” känns som något mer än bara en liveplatta.

I kväll står Antony Hegarty på scen i Stockholm med delar av Sveriges Radios symfoniker. Vi får hoppas att de vågar ta lika mycket plats som sina danska kollegor.

Bästa spår: ”Cripple and the starfish”.