Landsbygdsromantik


Bat For Lashes - The haunted man

MUSIK

POP Förra veckan var jag i Herefordshire på den engelska landsbygden för att gifta bort en vän och skjuta några lerduvor. Sedan jag kom hem har jag med kostymdraman och varierande resultat försökt lindra min längtan efter det vackert bruna landskapet.

Men så – precis där stråkarna i ”Birdsong” tonar ut – tar Bat For Lashes tredje album vid. ”The haunted man” kunde inte ha kommit mera lägligt.

Delvis skapad i ett gammalt konstnärshus i East Sussex bland dammtäckta möbler som en gång slitits av Virginia Woolf och T.S. Eliot, är albumet ett kärleksbrev till den landsbygd där skaparen växte upp. Hon pratar i intervjuer – typiskt brittiskt – om sin längtan efter en trädgård.

Natasha Khan, som hon egentligen heter, har förstått något väldigt viktigt. Naturen går inte att ladda ner. Det gör inte heller doften av en Charlotte Brontë-roman eller en bukett liljor. 

Hon tar en så vackert grandios ansats mot allt det där i inledande ”Lilies”, ”Winter fields” med sitt trevande blås och avslutande ”Deep sea diver”, som låter precis som den heter.  

Men det är tyvärr lyckade undantag. Ofta när musiken ska breda ut sig som Herefordshires kullar och kor liksom snubblar den över en tuva. Det gör ”The haunted man” till en frustrerande lyssning.

Tredje säsongen av ”Downton Abbey”, någon?

BÄSTA SPÅR: ”Winter fields”.

FAKTA

Bat For Lashes - The haunted man

Parlophone/EMI