Swedish House Mafia tar ett utmärkt farväl till fansen

Swedish House Mafia - Until now

MUSIK

HOUSE Om en månad är det dags för alla fans att krama Swedish House Mafia farväl. Då ger trion tre avskedsspelningar i Stockholm, och sedan är det hej och ajöss som gäller för konstellationen Steve Angello, Sebastian Ingrosso och Axwell. Men innan denna på förhand dunderhajpade sorti passar de på att släppa en skiva med titeln ”Until now”. Den som förväntar sig en massa nya Swedish House Mafia-låtar att frossa i har dock inte så mycket att hämta. Albumet är ett bokslut enligt konstens alla regler. Här har de samlat sina största klubbhits, remixer och samarbeten, och pyntat med ett fåtal osläppta låtar. Det är förstås ett logiskt drag, och det är inte bara deras gemensamma spår som hörs, utan även respektive medlems egna produktioner. Dessutom har de gett plats åt kolleger som svenska stjärnskottet Adrian Lux och australiska electroduon Knife Party.

Låt oss dock snacka om helheten. När man väl har kommit över känslan av att ha blivit serverad gammal skåpmat på nytt porslin, är det en mäktig upplevelse att höra låtarna i följd. Det påminner lite om de där utekvällarna som inte bjuder på några nya musikaliska upplevelser, men där man ändå är störtnöjd när man stegar hem vid fem-snåret, för att man har fått dansa till sina favorithits hela natten. Dessutom blir Swedish House Mafias kännetecken så mycket tydligare när man hör deras produktioner på detta mixtape-sätt. Allt framhävs: de melodiösa verserna, de starka refrängerna och förmågan att väldigt snabbt och effektfullt lyckas bygga upp stämningen i sina låtar. ”One”, ”Antidote” och ”Miami 2 Ibiza” är de mest uppenbara bevisen – men även nyare ”Don’t you worry child” kan räknas dit.

Plattan hade dock mått bra av att få sig en skarpare släng med kniven. Maffioserna har strösslat lite väl mycket med dussinremixerna för att kvalitén och helhetsintrycket inte ska ta stryk, och mitt i all grabbighet kunde de gott ha inkluderat fler kvinnliga röster bland gästartisterna.

Som farvälgåva till fansen duger dock skivan utmärkt.

Swedish House Mafia - Until now

(Virgin/EMI)

BONUS:

BÄSTA SPÅR: Den genialiska inledningen ”Greyhound”. Snacka om att sätta stämningen!

VISSTE DU ATT: Axwell, som egentligen heter Axel Hedfors, i sin ungdom jobbade tillfälligt med att städa toaletterna på (den numera stängda) nattklubben Slagthuset i Malmö? Ett par år senare dj:ade han på samma ställe – för utsålda hus.

LYSSNA OCKSÅ PÅ: Axwell och Sebastian Ingrossos remix av Salem Al Fakirs låt ”It’s true”. Superflott!

Tara Moshizi