Per Gessles önskan: ”Vill ha högre kapacitet som musiker”

1 av 2
Per Gessle.
ROCKBJÖRNEN

Per Gessle står för flera självklara sommarlåtar och internationella hits.

I ”Sommar i P1” berättar han dock hur han ofta fått hjälp med att höja nivån på sin låtar.

– Jag har alltid varit dålig på att få musik att svänga, säger han i sommarprogrammet.

Per Gessle var en fjäder i hatten för produktionen bakom ”Sommar i P1”. Han har fått frågan, gång på gång, men alltid tackat nej. Till och med i år tackade han först nej. Men så ångrade han sig – och valde att axla uppdraget tillsammans med sin podcast-kollega, Sven Lindström, som han listar favoritlåtar i olika genrer med på Sveriges Radio.

Per Gessle är en av Sveriges största artister och låtskrivare genom tiderna. Hans meritlista pryds av 40 år med Gyllene Tider, 30 år med internationellt hyllade bandet Roxette samt en framgångsrik solokarriär. Lägg därtill 80 miljoner sålda skivor och fem Grammis.

Men i sitt sommarprat i P1 avslöjar han att gärna skulle vilja besitta en större musikalitet – och att storheten i hans låtar inte bara beror på hans eget hantverk.

– Jag har alltid önskat att jag har haft en högre kapacitet som musiker. Med åren blir jag bättre på det jag gör, rent tekniskt och musikaliskt vet jag lite mer vad jag håller på med nu, men känner också att jag har en oerhört begränsad musikalitet när jag jobbar med riktigt duktiga musiker som Clarence Öfwerman eller Christoffer Lundquist, säger han och fortsätter:

– När de pratar sinsemellan så hänger jag inte med. De är ju skolade musiker och lyssnar på musik på ett annat sätt. Det är en annan nivå som jag inte har alls.

”Han fick mina låtar att svänga”

Han beskriver hur han ofta har presenterat ett låtmaterial som han sedan låtit musikerna runt omkring sig förädla.

– Ibland kan jag göra saker, som för mig inte är enkla, men för dem banala nästan. Då försöker jag komma med mina banala, enkla grejer och låta dem höja nivån på det precis lagom mycket så att det blir briljant. Det kände jag direkt med Clarence, hur han fick mina låtar att svänga.

Clarence Öfwerman var Roxettes producent från 1986 till 2012, men har även producerat allt som Per Gessle har gjort sedan 1986.

– Jag har alltid varit dålig på att få musik att svänga. Det är ofta bra melodier och catchiga refränger, men det svänger inte. Det var lite hemligheten med Roxette att han lyckades använda sin musikalitet som jag inte alls var i närheten av.

Hyllar Marie

Han minns när han för första gången insåg att hans låtar ”kunde svänga”. En av låtarna på första Roxette-plattan skulle spelas in, ”I call your name”, när magi plötsligt uppstod i studion.

– Jag gjorde den på svenska först, ”Jag hör din röst” som aldrig blev inspelad, men när det här bandet satte igång att spela den blev det en helt annan låt. Och så kom Marie in och började sjunga, och hon har också en svängig stil i sin röst som jag inte har, och det var en fullständig revolution för mig att få höra min egen låt spelas och sjungas på det här sättet.

De små belöningarna, utmaningarna och bekräftelserna har peppat honom i låtskrivandet.

– Det gäller att få de här små belöningarna. Det gav mig kraft att skriva fler låtar, för jag visste att det går att svänga de här låtarna.

Per Gessle turnerar i sommar och är aktuell med två nya album. ”Sommar i P1” med Per Gessle släpps som podd 07.00 lördagen den 1 juli på Sveriges Radio och sänds även i P1 klockan 13.00.