Ronnie James Dio bevisar att framtiden är här efter sin död

1 av 2 | Foto: Sandro Campardo / Keystone
Ronnie James Dio återuppstår som hologram
ROCKBJÖRNEN

Metalguden Ronnie James Dio är odödlig.

Bokstavligt talat.

Till hösten återuppstår han som hologram och beger sig ut på turné.

Det är egentligen en gammal nyhet.

Hologrammet Ronnie James Dio hade premiär på Europas största heavy metal-festival Wacken i fjol. Han har även uppträtt på Pollstar Awards i år.

Reaktionerna var enligt uppgift blandande. Men det slutar naturligtvis inte där.

30 november har hologrammet turnépremiär i Helsingfors, uppbackad av bandet Dio Disciples. Enligt Dios änka Wendy Dio ska ex-maken framföra runt sex nummer. Låtarna är inte spikade, men det kan röra sig om ”Holy diver”, ”Rainbow in the dark” och Black Sabbaths ”Heaven and hell”.

Ronnie James Dio var dock inte först. Tupac Shakur hann före när hans hologram rappade tillsammans med Snoop Dogg och Dr Dre på Coachella-festivalen 2012.

Att publiken vill betala för att se hologram av sina idoler är naturligtvis ett mått på hur stora och älskade stjärnorna var.

Och om hologrammet Ronnie James Dio blir en succé är möjligheterna oändliga.

Bob Marley kan exempelvis försöka att slå sitt eget publikrekord på Gröna Lund. Jimi Hendrix kan göra comeback på Glastonbury, John Lennon kan trollbinda publiken på Madison Square Garden i New York med ett Beatles-medley och Whitney Houston kan naturligtvis sälja ut Globen igen.

Dessutom skulle inte Liam Gallagher behöva övertala brorsan Noel för att återförena Oasis – det räcker att ett hologram står och gapar ”Don’t look back in anger” på scenen.

Men att över huvud taget behöva existera som fysisk person är egentligen lika förlegat som drum & bass, framför allt i Japan.

2014 uppträdde en av Japans största popstjärnor hos David Letterman – hologrammet Hatsune Miko. Hon är en evigt ung och interaktiv 16-åring med långt turkost hår. Publiken har använt hennes röst i över 100 000 låtar, däribland en remix av Pharrell Williams.

Damon Albarns animerade projekt Gorillaz är ett annat exempel. Och i skrivande stund växer ryktet om Pentakill – ett virtuellt metalband kända från det lagbaserade onlinedataspelet ”League of Legends”.

Sångaren Karthus The Deathsinger och bashjälten Yorick har miljontals visningar på Youtube. Tack vare låtar som ”Ohmwrecker” och ”The hex core” låg bandets debut-ep ”Smit and ignite” topp 40 på amerikanska Billboardlistan för tre år sedan. Musiken till spelet och Pentakill levereras av bland andra Tommy Lee från Mötley Crüe och Danny Lohner från Nine Inch Nails.

Nu kanske någon lägger huvudet i händerna och börjar jämra sig över framtiden.

Sluta med det. Framtiden är redan här.

Med över två miljarder användare är Facebook världens största land. I sociala medier är vår persona viktigare än vår person. Poängen är ofta att ljuga om eller försköna sitt liv genom statusuppdateringar och fåniga semesterbilder på Instagram. På sätt och vis har vi skapat hologram av oss själva och levt genom dem i flera år.

Ur det perspektivet är folk som köper biljetter till hologrammet Ronnie James Dio kanske normala.

Det är alla som går och ser den riktiga Håkan Hellström i ett regnigt Göteborg som är konstiga.

Vi ses i Finland.

FAKTA

Larssons topp tre

1. ”Damn” (album, Kendrick Lamar)
Betrakta detta som en försenad halvårsrapport. Kendrick Lamar är ohotad etta. Årets bästa album hittills. Det finns hiphopstjärnor och det finns... något annat. Lamar tillhör det senare.

2. ”I see you” (album, The XX)
Bländande vackra poplåtar, ofta om den mörka sidan av kärleken. Att allt låter som en klubbremix av Jamie XX är naturligtvis den stora behållningen.

3. ”From a room, volume 1” (album, Chris Stapleton)
Nio låtar, både egna original och covers, som placerar Stapleton däruppe bland de riktigt stora rösterna och artisterna. Få sjunger country som Chris Stapleton. Eller soul.