Behagligt gung, Sahara

... men var är röjet?

ROCKBJÖRNEN

För att blidka vädrets makter krävs tydligen mysig Blondie-rock och fyra coola brudar från Robertsfors.

besegrade regnet Maria Andersson och Sahara Hotnights bjuder på soft diskorock som ibland andas mycket Blondie.
Foto: niclas ryberg
besegrade regnet Maria Andersson och Sahara Hotnights bjuder på soft diskorock som ibland andas mycket Blondie.

– Ni bevisade just att det var rätt val att inte åka till Småland i år, säger Maria Andersson glatt när hela den blöta, men imponerande stora, publiken arenaklappar i takt. Bara minuter innan Sahara Hotnights klev upp på scen upphörde det envisa regnet, och lagom till ”Cheek to cheek” spricker himlen upp och solen kommer fram.

Dämpad energi

Under konsertens första del är dock energin lite dämpad. De verkar inte ha hunnit bli varma i årets festivalkläder ännu och bandets nya inriktning på lite softare diskorock är inte särskilt röjig. Men oftast snygg och musiken går i ett behagligt midtempogung.

Exploderande

Covern på Anekas söta hit ”Japanese boy” från 1981 känns självklar bland låtarna från albumet ”What if leaving is a loving thing”. ”The loneliest city of all” och proffsiga ”Visit to Vienna” är perfekta för en skön eftermiddagskonsert. Det sparade rock-krutet läggs på exploderande extranumret ”Alright alright”, som ett bevis på att punknerven finns kvar.

FAKTA

Sahara Hotnights

Plats: Where the action is, Stockholm. Bäst: Spelglädjen på ”Visit to Vienna”. Sämst: Något halvhjärtade ”Salty lips”.