Monsterscenen är 50 meter hög

U2:s scen är världens största och får miljöorganisationerna att rasa

360-turnén är den dyraste i U2:s historia. Resan uppges kosta 1,2 miljarder kronor. Scenen ”The Claw” är 50 meter hög och kräver 180 lastbilar för att transporteras.
360-turnén är den dyraste i U2:s historia. Resan uppges kosta 1,2 miljarder kronor. Scenen ”The Claw” är 50 meter hög och kräver 180 lastbilar för att transporteras.Foto: Foto: Franka Bruns/AP/Paramount/Jan Danielsson
ROCKBJÖRNEN

Fansen sträcker sina hyllande händer mot himlen.

Men miljöorganisationerna går i taket.

Har U2 skapat en monsterscen, eller ett monster?

Nöjesbladets Niklas Strömberg berättar historien om ”The claw” – världens största turnéscen.

Willie Williams var tvungen att överträffa sig själv.

Efter 20 år som U2:s showdesigner förstod han att det inte skulle bli enkelt.

I början av 90-talet hade han varit med och revolutionerat det moderna konsertbegreppet med ZooTV Tour.

Scenen hade smyckats med flygande bilar och hundratals videoskärmar. Bandet hade till och med upprättat en direktlänk till ett belägrat Sarajevo.

I flera år hade Willie Williams funderat på hur man skulle toppa det.

Eller för att tala klartext:

– Hur skulle pionjärerna i U2 bemöta en värld där varenda konsert nu liknade ZooTV.

Sommaren 2006 började en plan utkristalliseras.

Tänk om man kunde placera en scen i arenans mitt, i stället för på en av kortsidorna.

Den visuella effekten skulle vara hårresande.

Bandet omringat av sina fans. Besökarna närmre sina idoler än någonsin tidigare. Man skulle också kunna ta in en avsevärt större publik.

Men det fanns ett stort frågetecken.

Hur bygger man något starkt nog att hålla all den utrustning som behövs för en U2-konsert, utan att skymma sikten för fansen?

Svaret fanns i byggets storlek.

– Genombrottet var när jag insåg att man i stället för att göra scenen så liten och diskret som möjligt kunde göra den så stor att den blev en del av hela stadion, säger Willie Williams.

Storslagen inspiration

Inspirerad av de svävande operascenerna vid Bodensjön i Österrike och den ”fyrbenta” temabyggnaden vid Los Angeles flygplats satte han pennan mot pappret.

Mark Fisher häpnade.

Den gråhårige arkitekten hade arbetat med Willie Williams ett flertal gånger.

Men ritningarna framför honom påminde inte om någon av deras tidigare skapelser.

Mark Fisher mindes tillbaka.

I mitten av 60-talet praktiserade han hos en av grundarna av arkitektgruppen Archigram, i London. Archigram jobbade med fantasikonstruktioner som med hjälp av nydanande teknik skulle skapa en ny tillvaro för mänskligheten.

Spindelliknande robotstad

En av dessa var ”The Walking city”. En spindelliknande robotstad som kunde vandra fritt över jordens yta. Bort från miljöförstörda områden. Mot nya naturtillgångar.

Willie Williams idé påminde om ”The Walking city”.

Men det här var ingen dystopisk arkitektfantasi. Det var U2:s nya scen. Och den skulle byggas på riktigt.

– Alla liknar den vid olika saker. Tintins månraket, ”Världarnas krig”, en kaktus, en bläckfisk eller en klo, säger Willie Williams.

Invigdes i Barcelona

Den sista jämförelsen var den som föll U2-medlemmarna mest i smaken.

Den 30 juni i år invigdes ”The claw” inför 100 000 besökare på Camp Nou i Barcelona.

Scenen mäter 58 gånger 47 meter och är 50 meter hög.

I de fyra ”benen” göms ljusriggar och tillräckligt med ljudteknik för att förse en hel arena. I mitten av konstruktionen sitter en åtta ton tung cylinderformad

videoskärm. Och gömt i byggnadens tak finns alla instrument och alla tekniker som används under en konsert.

The claw tar totalt fyra dagar att resa och uppges vara den största scen som någonsin byggts för en turné.

Den tidigare rekordhållaren – Rolling Stones scen under ”A bigger bang tour” – bleknar i jämförelse.

– Den scenen skulle få plats under vår, säger Willie Williams.

Han skulle lika gärna kunna säga: en av våra.

Utsläppsrätter ska döva samvetet

För att minska antalet turnédagar har U2 låtit konstruera tre versioner av ”The claw”.

Samtidgt som bandet använder en scen, monteras en andra upp och en tredje transporteras till ytterligare en stad i turnéschemat.

Frakten kräver 180 lastbilar och U2 har köpt utsläppsrätter för att döva sitt miljömedvetna samvete.

Trots det har kritiken inte låtit vänta på sig.

Om ”The Walking city” var en räddning från miljöförstörelse framstår ”The claw” mer som dess totala motsats.

”Som flygresa till Mars”

Miljörättsorganisationen Carbonfootprint.com menar att turnén släpper ut lika mycket koldioxid som en flygplansresa till Mars. Tur och retur. Räknat på årets 44 spelningar.

Jämförelser görs också med mängden föroreningar som 6 500 britter orsakar på ett år, eller lika mycket energi som det innebär att ha en glödlampa tänd i 159 000 år.

Enligt organisationen kan bandet minska sina utsläpp med 75 procent om de väljer båt i stället för flyg när turnén senare i år flyttar till USA. Men även då kommer koldioxid-nivån vara tre gånger högre än vad hela Madonnas världsturné orsakade 2006.

Willie Williams är medveten om problematiken. Men han menar att man får ha överseende med miljöpåverkan.

Konsertupplevelsen är värd det.

– De här spelningarna berör människors liv på ett så starkt sätt, det ger det på något sätt en mening. Jag tror verkligen att en del av vad vi gör i branschen har en betydelse som är värt en kortare tids kolförbrukning.

I kväll gästar U2 och ”The claw” Ullevi.

Spelningen är den fjortonde av totalt 44 det här året.

Nästa år väntar lika många datum.

Vandringen runt jorden har bara börjat.