Utmärkt synthpop som bubblar och glittrar

Kents nya singel finns att köpa på Itunes.
Kents nya singel finns att köpa på Itunes.
ROCKBJÖRNEN


Kent
Gamla Ullevi/Skisser för sommaren

RCA/Sony Music

POP Singeln ska betraktas som en ”dubbel a-sida”.

”Gamla Ullevi” börjar med en synthslinga som verkar vara inpirerad av Rick Wakeman och andra symfonirocktomtar. Sen smattrar afrikanska trummor igång med sambaintensitet.

Nej, Kent har inte drabbats av VM-feber. Ganska snart blir ”Gamla Ullevi” utmärkt synthpop som bubblar och glittrar.

Funkig wah-wah

Låten kan vara bland det mest upplyftande och dansanta som gruppen nånsin gett ut.

Det går nästan att ana en funkig wah-wah-gitarr i bakgrunden.

Trygg bilrock

Andra ”a-sidan”, ”Skisser för sommaren”, är mer tillbakalutad och midtempo och komfortabel. Handklappen och gitarrerna binds ihop av ett stort allsångs-”la-la-la”.

Det är trygg bilrock med automatlåda och barnstol. Och det låter betydligt mer sexfilig motorväg utanför Los Angeles än Eskilstuna.

FAKTA

Nya albumet svänger ledigt och bekvämt

”Sväng” är inget man förknippar med Kent.

Men mycket på nya skivan låter löst och ledigt och bekvämt.

1. ”Glasäpplen”

Synthpop med mjuka, akustiska gitarrer och discostråkar. I texten nämns låttiteln ”Taillights fade”, Buffalo Toms fantastiska singel från 1992.

2. ”Ismael”

Så mycket synth att det nästan känns new romance.

3. ”Skisser för sommaren”

Tankarna går till 2000-talets U2. Ett stort och arenarockigt ”la-la-la” följs i refrängen upp av ett avmätt ”Åh, säg det igen ...”.

4. ”Ärlighet respekt kärlek”

Melodin påminner ibland om en gammal Neil Young-ballad från ”After the goldrush”. Kören i refrängen får låten att likna en psalm som borde passa både festivaler och kyrkor.

5. ”Varje gång du möter min blick”

Mycket på plattan är midtempo. Det här är inget undantag. Textraden ”ett fullständigt normalt tillstånd där allt är trasigt” står i bjärt kontrast till skivans vykortsomslag.

6. ”Ensam lång väg hem”

Sången är så lågt mixad att Jocke Bergs röst blir ett intsrument i sig. Den är inbäddad mellan akustiska gitarrer och elektroniska rytmer. Texten om uppgivenhet och högervind och solidaritet gör att ”Ensam lång väg hem” känns som en syskonlåt till ”Vals för Satan (din vän pessimisten)” från ”Röd”.

7. ”Team building”

I början känns det som om man lyssnar på Jocke Berg genom en gammal transistorradio. Sen blir det ännu en stabil bilrocklåt med hög komfort och gott om benutrymme.

8. ”Gamla Ullevi”

Afrikanska trummor piskar upp sambastämning bakom en refräng som är 100 procent synth.

9. ”Minimalen”

Synthådran pulserar fortfarande. Det mest uppseendeväckande med låten är att Jocke Berg sjunger om sig själv i tredje person. Precis som, exempelvis, Jerry Lee Lewis och Jay-Z före honom.

10. ”Passagerare”

Långsam ballad. Vardagsdialog mellan två människor som verkar ha svårt att kommunicera med varandra. Det hörs knappt att det är Rebecka Törnqvist som frågar vad Jocke Berg egentligen menar. Albumet avslutas med en fråga: Vad är min tystnad värd?