Monstren – en fest för fansen

Mattias Kling om hårdrockssommarens succé

1 av 3
ROCKBJÖRNEN

GÖTEBORG. Självklart för tidigt att summera denna så kallade monstersommar.

Men detta står redan nu klart – finns det något de svenska rockälskarna fortfarande är beredda att betala för så är det livemusik.

Vid lunchtid är det här på västkusten något av dagen efter.

Ett stilla regn faller från surmulet metalgrå skyar och i trakterna runt Nordstan går det runt människor i något konstigt tillstånd av såväl slocknad festivalglöd som inkännande glädje. Kanske en smula lomhörda efter In Flames dundrande avslutningsfyrverkeri, när lördag just hade hunnit bli söndag. Måhända en aning huttriga efter en nederbördsfylld gårdag.

Ja, mycket kan tyckas lite tungt just nu.

Men så är det ju också dagen efter två dygns Metaltown – ännu en av den tidiga sommarens succéer. Även om den utökade besökarkapaciteten inte till fullo utnyttjades så är fredagens resultat med 24 200 betalande ytterligare ett kvitto på ett evenemang på tillväxt.

Och just denna expansion är på något sätt väldigt beskrivande för den tidiga hårdrockssommaren 2010. Trots att festivalerna, stora som små, ligger tätt och att Sverige dessutom i år har kunnat räkna in tidiga besök från några riktiga arenadrakar så har publiken valt att lätta på plånbokslädret som aldrig förr.

Lite försäljningsstatistik för att tydliggöra detta:

AC/DC, Stockholm, 3 juni: 32 768.

Sweden Rock, Norje, 9–12 juni: 33 000.

Kiss, Stockholm och Malmö, 12–13 juni: 32 000 samt 21 800.

West Coast Riot, Göteborg, 17 juni: 13 800.

Metaltown, Göteborg, 18–19 juni: 24 200 och 23 400.

Läggs detta tillsammans innebär det att bara de metalrelaterade evenemangen under juni har lockat en betalande publik på över 180 000 personer. På bara några veckor.

Detta redan före hårdrocksintressanta Peace & Love (Borlänge 28 juni till 3 juli), Hultsfredsfestivalen (7–9 juli), Arvikafestivalen (15–17 juli) samt de mer specialiserade och konkurrerande genrekalasen Getaway Rock (Gävle) och Rockweekend (Söderhamn) den andra helgen i juli.

Plus att det nu bara är en och en halv månad kvar innan monstersommaren verkliga crescendo – med Iron Maiden och de övriga Sonisphere-grupperna – i huvudstaden. Redan i mitten av maj hade 45 000 biljetter nått sina köpare.

Och det evenemanget är därmed, som så mycket annat just i år, väldigt slutsålt.