Festivalbubblan kan explodera

Markus Larsson: Nu är marknaden mättad

GAGA GÅNGER FYRA Det blir i stort sett omöjligt för arrangörerna att erbjuda exklusiva alternativ när alla artister turnerar hela tiden. Lady Gaga har till exempel redan gjort fyra konserter i Sverige – och i höst gör hon en femte i Malmö.
Foto: AP
GAGA GÅNGER FYRA Det blir i stort sett omöjligt för arrangörerna att erbjuda exklusiva alternativ när alla artister turnerar hela tiden. Lady Gaga har till exempel redan gjort fyra konserter i Sverige – och i höst gör hon en femte i Malmö.
ROCKBJÖRNEN

Finansvalpar pratar om svarta måndagar.

Fenomenet finns även inom andra branscher.

I går upplevde den svenska livescenen en mörk onsdag.

Markus Larsson.
Markus Larsson.

Det är för tidigt att säga hur det går för Arvikafestivalen.

Allt är ett stort och högt ”kanske”.

När festivalens arrangörer Galaxen väljer att ställa in alla betalningar till leverantörer och artister behöver inte situationen vara livshotande. Men den är definitivt svår.

Arvikafestivalen har flera problem.

Beslutet att boka Depeche Mode i fjol var givetvis en dröm. Festivalens identitet bygger trots allt på synth och electronica.

Men festivalen försökte samtidigt växa sig för stora för snabbt och kunde inte täcka omkostnaderna och gjorde förlust.

Och i år skrämde arrangörerna iväg delar av sin kärnpublik, goter och synthare, genom knasiga reklamfilmer och löjliga pr-påhitt – ”hångelgaranti”, kom igen – och ett program där pop och rock dominerade.

Är det verkligen en bra idé att försöka locka en ung publik genom att idiotförklara dem? Och varför ska folk lösa biljetter till Arvika om festivalen blir ett Peace & Love junior?

Arvikafestivalen kan också vara ett symptom för en större, mer illavarslande och kapitalistisk sjukdom.

Livescenens explosiva utveckling de senaste åren beror på att artisterna inte tjänar några pengar på skivor längre.

Allt växte. Antalet festivaler och turnéer. Festivalernas storlek och vinstkrav. Artisternas gager. Publikrekorden på Ullevi.

Mitt under en av historiens värsta lågkonjukturer fortsatte branschmänniskor på fullaste allvar säga att konsertmarknaden kunde gynnas av att folk avskedades och fick mindre pengar i plånboken.

Visst, behovet av eskapism kan naturligtvis öka i fattigare tider.

Men nu, efter Hultsfredsfestivalens nedläggning och Arvikas ekonomiska problem och de allt starkare varningarna om att

livescenens intäkter minskar i rasande takt i USA, verkar det vara struntprat.

Livemarknaden kan vara ännu en ekonomisk bubbla som spricker med en smäll.

Ett grundläggande problem är att alla artister turnerar hela tiden. Det blir i stort sett omöjligt att erbjuda exklusiva alternativ.

Följande resonemang blir allt vanligare:

– Ska jag se Neil Young i år? Njaee, jag såg honom i fjol. Och han kommer säkert hit igen snart.

Lady Gaga är, till exempel, en av världens största artister just nu. Hon har gjort fyra konserter i Sverige på ett år. Och hon gör sin femte i Malmö i november.

Marknaden är mättad, för att inte säga utmattad.

Det här kan vara en ovanligt bister säsong, en tillfällig nedgång. Men Arvika behöver inte bli sista hålet i bubblan.

Hårdrocken kan mycket väl drabbas nästa gång. Scenen känns som en oslagbar vinstmaskin. Nya metalfester arrangeras snart i varje berså.

Och det håller aldrig i längden.

Evig tillväxt är en omöjlig dröm.