”De är extremt trogna”

Ett ögonblick...

ROCKBJÖRNEN

... Jenny Walroth, Nordic Label Manager på hårdrocks­skivbolaget ­Century Media, som spår hårdrockens framtid.

Hårdrocksfans på Kiss konsert på Stadion i juni.
Foto: EIVIND VOGEL-RÖDIN
Hårdrocksfans på Kiss konsert på Stadion i juni.

Hur blev hårdrocks­branschen så framgångsrik?

– Det är inte så länge sedan folk skrattade åt hårdrock. Lite handlar om nostalgi. Judas Priests, Iron Maidens och de andra stora bandens comeback har definitivt spelat roll.

– Något som vanligt folk inte känner till är att Sverige är jättestort i metalgenren. Sverige, Storbritannien och USA är de ledande länderna och det tror jag spelar roll i det stora sammanhanget.

Är hårdrockarna extra lojala?

– Hårdrockare har alltid varit extremt trogna sin genre. När skivförsäljningen har gått ner köper hårdrockare skivor i?stället för att ladda ner. Man är intresserad av musik på ett helt annat sätt än att bara konsumera hitlåtar. Man samlar på skivor och vill ha ­alla utgåvor, plus att man går på spelningarna.

Hur ser du på hårdrocksbranschen i framtiden?

– Jag tror inte att ­alla hårdrocksfestivalerna kommer att finnas kvar, för de konkurrerar ut varandra. Hur gärna man än vill har folk inte råd att gå på allting. De största banden som Sweden Rock bokar är gamla band. Man vet inte hur länge de äldre banden, som Judas Priest och Mötley Crüe, orkar hålla på. Frågan är vad som händer när de stora dragplåstren inte finns längre.