Störst av allt är hårdrocken

Så har genren blivit ett framgångsrecept mitt i festivaldöden

Eddie är framtiden Här river Eddie, 5, av ett gitarrsolo under Sweden rock festival i juni i år. ”Hårdrockares barn börjar ofta lyssna på samma musik som sina föräldrar, vilket är ett fenomen jag inte tror existerar inom andra genrer. Så medan Madonna till stor del behöver hitta en ny publik var femte år för att överleva har Iron Maiden kvar merparten av sina gamla fans, men får samtidigt nya också”, säger Martin Forssman, pressansvarig på Sweden Rock.
Foto: Rickard Nilsson/Bildbyrån
Eddie är framtiden Här river Eddie, 5, av ett gitarrsolo under Sweden rock festival i juni i år. ”Hårdrockares barn börjar ofta lyssna på samma musik som sina föräldrar, vilket är ett fenomen jag inte tror existerar inom andra genrer. Så medan Madonna till stor del behöver hitta en ny publik var femte år för att överleva har Iron Maiden kvar merparten av sina gamla fans, men får samtidigt nya också”, säger Martin Forssman, pressansvarig på Sweden Rock.
ROCKBJÖRNEN

Glöm radiopop och sommarplågor.

2010 har varit skinnjackans och nitbältets sommar.

– Hårdrockspubliken är den mest lojala som finns, säger Kristian Kornhag, pressansvarig på Metaltown.

Medan Hultsfredsfestivalen har gått i konkurs och Arvikafestivalen står vid rui­nens brant har hårdrocksfestivalerna blomstrat. Den här sommaren har hårdrocksmusiken lockat över 220 000 besökare.

– Hårdrocken är popu­lärare än vad många har insett. Den är störst av ­alla popu­lärmusikgenrer i Sverige i dag, säger Martin Forssman, pressansvarig på festivalgiganten Sweden Rock i Blekinge.

Lojala fans

Festivalarrangörerna är rörande överens om att hårdrocksfansens unika loja­litet är en av huvud­ingredienserna i framgångsreceptet.

– Hårdrockspubliken är förmodligen den mest lojala som finns. Men det är också en genre som är betydligt mindre trendkänslig än andra och som varit populär i decennier nu, säger Kristian Kornhag, pressansvarig på Metaltown i Göte­borg.

En annan framgångs­faktor är rikta in sig på en enda musikgenre.

– Nischade festivaler har helt klart visat sig tillhöra vinnarna i Sverige i sommar. Ett lysande exempel är Emma­boda som slog publik­rekord med sin nya inriktning på dans och electro bland sina större bokningar, säger Kristian Kornhag.

Martin Forssman på Sweden Rock tror inte att det räcker med att bara nischa sig.

– Det handlar om att man i längden måste ha en välfungerande organisation och kunna bjuda besökarna på en bra totalupp­levelse som innefattar mer än ­bara musiken, säger han.

Oro för överetablering

De svenska hårdrocksfestivalerna blir allt fler och en oro för överetablering märks.

– Det går inte att utveckla jättemycket mer. Merparten av besökarna går i snitt på en till två festivaler per sommar, säger Tomas Jernberg, festival­general på Get­away Rock.

Tio festivaler i Finland

Alla håller inte med om att det finns risk för en mättad hårdrocksmarknad.

– Vänder man blicken mot vårt grannland Finland så har de över tio hårdrocksfestivaler trots att de är färre invånare, säger Martinus Eriksson, festivalgeneral på nystartade festivalen Rockweekend.