Pompös men effektiv show

till Hurts

Gravallvar Theo Hutchcraft och hans Hurts har publiken helt i sin hand när de spelar på Debaser.
Gravallvar Theo Hutchcraft och hans Hurts har publiken helt i sin hand när de spelar på Debaser.Foto: Foto: EMMA SVENSSON/ROCKFOTO
ROCKBJÖRNEN

När det händer något med popmusiken handlar det ofta om att gammal musik upptäcks av en ny generation som romantiserar en tid de aldrig fick uppleva, lyssnar med nya öron och kan twista om sound och melodier till något både eget och nutida.

Härom året lyckades Franz Ferdinand hitta en ny, kommersiell vinkel på det tidiga 80-talets punkfunkigare rock.

Blandade synthsound

Nu är det Manchester-duon Hurts som kokar ihop blandade brittiska synthsound från samma årtionde till vad som snart kan vara arenaanthems.

För trots att Hurts släppte sitt debutalbum bara härom veckan är deras publik redan stor. Många får vända i dörren och ett återbesök på större ställe är redan bokat i mars.

Välknäppta kostymer

Hurts, i sina precisa frisyrer och välknäppta svarta kostymer, älskar det pompösa allvaret hos Ultravox och Sisters Of Mercy men förlöser gärna de mörka, tydliga känslorna med hoppfulla, ofta rent ”Tracks”-söta refränger.

Theo Hutchcraft får sin unga publik att både vaja hänfört i ”Wonderful life” och dansa lyckligt till ”Better than love”.

Även om Hurts väger lite lättare än de själva vill tro lyckas de tveklöst göra en timmes imponerande effektiv popshow.

FAKTA

➕➕➕ Hurts

Konsert på Debaser Medis, Stockholm

Bäst: ”Better than love” är tveklöst en av årets låtar.

Sämst: Svårt att inte le lite åt all gravallvarlig pompa, inte minst operasångaren i frack.