”Idols” svar på Ola Salo

till Adam Lambert

ROCKBJÖRNEN

Ända sen domarfavoriten Adam Lambert slutade som tvåa i ”American idols” åttonde säsong har hans sexuella preferenser stått i mediafokus.

Fånigt kan man tycka, men för den amerikanska skivindustrin är könet på den man ligger med fortfarande en big deal.

I en artikel i The Times från i vintras konstaterades att Lambert faktiskt är den första (!) öppet homosexuella artist någonsin som lanserats på ett storbolag i USA.

Hatt och kajal

Själv vill han inte riktigt ge sig in i den politiska debatten, men är en av många som spelat in en ”It gets better”-video för att stötta LGBT-ungdomar.

I kväll framhålls mest det något tandlösa budskapet ”att vara den man är”, vilket i Lamberts fall betyder ”Idol”-världens Ola Salo. I fjäderprydd höghatt, pälsiga axelklaffar, lång lugg och sina karaktäristiska breda kajalstreck intar han scenen som en fullfjädrad showman. Smeknamnet ”Glambert” är inte taget ut luften.

Övertydligt extranummer

Han kanaliserar under en dryg timme både Sweet, Freddie Mercury, Scissor Sisters, Gaga och en smula Bruce Dickinson. Bakgrunden som musikalartist märks i hans starka röst som klarar både hårdrockfalsett, danspop och klara pojkbandstoner. T Rex ”20th century boy” blir ett givet, på gränsen till övertydligt, extranummer.

FAKTA

Adam Lambert

Konsert på Debaser Medis, Stockholm.

Bäst: Darkness-glammiga ”Music again” och powerpopdängan ”If I had you”. Sämst: Fläskiga ”Strut”.