En billigare Gaga-show

Utflippad Ke$ha saknar variation i låtarna

RAKT PÅ SAK  Ke$ha bjuder publiken på en utflippad dansshow där det mesta handlar om att festa och att klä av sig.
Foto: HUGO JOHANSSON/ROCKFOTO
RAKT PÅ SAK Ke$ha bjuder publiken på en utflippad dansshow där det mesta handlar om att festa och att klä av sig.
ROCKBJÖRNEN

KARLSKOGA. Det är förmodligen ingen slump att Ke$ha värmer publiken med Lady Soveriegn strax innan hon går på framför 8 000 besökare i Karlskoga. Ke$has bastunga electropop är korsad med trashig hiphop, precis som en blandning mellan Lady Gaga och just den brittiska rapparen.

Men medan Gaga surfar på sexet utan att tappa sin politiska agenda nöjer sig Ke$ha med kärnan. Det är ett konsekvent hetsande om att klubbfesta, klä av sig alla kläderna och att visa skrevet. Eller nån rad om onani. Utan omskrivningar.

En utflippad fest

Precis lika mycket är nattens kompakta dansshow en utflippad fest på scen. Uppbackad av bland annat fyra dansare gör Ke$ha sin egen men betydligt billigare ”Monster ball”. Sångerskan krälar och ålar och hjular över scenen. Hon spelar maskingevärsgitarr, bankar cymbaler och gör varje låt från en ny del av scenen. Allt medan dansarna kastar sig över golvet. Hit och dit. Upp och ned.

Hårt arbetande

Det är en hårt arbetande cirkus och det råa, mindre perfekta och mer smutsiga är befriande och kul. Ett tag. Men redan efter en halvtimme är Ke$has akilleshäl uppenbar – amerikanskans låtar, scenspråk och kaxiga electropop är i skriande behov av variation.

Tyvärr upptäcker publiken det också och missar därför några av sångerskans bästa låtar. För då har merparten av festivalpubliken redan gått hem.

FAKTA

Ke$ha

Plats: Stage of joy, Putte i Parken. Bäst: ”Blow”, ”Your love is my drug” och ”Tik tok”. Sämst: Ensidigheten. Sångerskan behöver mer och bredare material. Publik: Börjar inför 8 000, slutar inför knappt en fjärdedel.