Klockspel, lava och sjöstjärnor

…men det är något som saknas, Björk

1 av 4
Foto: Scanpix
ROCKBJÖRNEN

Björk försöker göra festivalshow av månar, kristaller och DNA.

Hon lyckas oväntat bra.

Men hon hade gärna fått ta grejen några steg till.

Rött burr Björk gav publiken årets Roskildeoutfit – klänning av svarta plastormar och röd penntrolls­peruk
Rött burr Björk gav publiken årets Roskildeoutfit – klänning av svarta plastormar och röd penntrolls­peruk

Björks senaste album ”Biophilia” blev omskrivet inte minst för att det även släpptes som app. Med varje låt som ett elektroniskt och visuellt äventyr ville den isländska visionären verkligen veckla ut sina idéer om hur vetenskap och känsloliv kan hänga ihop.

När någon som Björk tar den sortens projekt på turné räknar man givetvis med något annat än en vanlig konsert.

Och det får vi.

Röd penntrollsperuk

Sångerskan kommer in i en klänning av tjocka svarta plastormar, med en röd penntrollsperuk på skallen. Årets Roskilde-outfit, utan tvekan.

Dessutom har hon med sig en kombinerad kör och dansgrupp bestående av tolv ansiktsmålade kvinnor. Musiken sköts av en programmerare som spelar på surfplattor och en percussionist.

Den som kommit för ”Hyperballad” och ”Human behaviour” blir besviken. Det här handlar, med några få utvikningar, om ”Biophilia”, och Björk accentuerar låtarna om virus och kontinentalplattor med filmer och datagrafik. Sjöstjärnor, lava och elektriska kraftfält sköljer förbi framför ögonen till en upphackad maskinpop med xylo­foner, klockspel och Björks vokalakrobatik på rullande r.

Det känns oväntat självklart; både suggestivt och vackert.

Väntar sig mer

Men Björks förkärlek för minimalism ligger henne faktiskt lite i fatet här.

Man väntar sig de facto ännu mer spektakulära scengrepp från någon som så gärna vill ligga i både konst­närlig och teknisk framkant.

FAKTA

➕➕➕ Björk

Plats: Orange scen, Roskildefestivalen. Publik: De som är kvar, kanske 40 000. Längd: 90 minuter. Bäst: ”Crystalline”. Sämst: Lite återhållet.