”Ofta briljant i glänsande show”

Jens Peterson har sett premiären av Grotesco på Scala

1 av 4 | Foto: ROBERT ELDRIM/MEDLJUS
NÖJE

Hur många sorters humor finns det?

Grotesco behärskar de flesta. Med Henrik Dorsin och Per Andersson i spetsen gör de en galet glänsande show. Några hits. Mest nytt. Ofta briljant.

Det kallas en Nära-döden-revy.

De påstår att vi är där för att se pjäsen ”Stackars Koppelman”, norskt högborgerligt 1800-talsdrama av stel sort. Publiken blir tillsagd att inte skratta på fel ställe.

Men vem kan låta bli?

Grotesco-kvällen är så rik på infall och oväntade vändningar att man skrattar sig tårögd medan det pågår. Och sedan fortsätter skratta på vägen hem när vi pratar om olika nummer. Den där studentskivan. Handelsboden!

Jag tänker inte förstöra något för er som ännu inte sett den genom att avslöja numren. En storhet med föreställningen är hur smart de går från scen till scen. Vi hamnar på bisarrt oväntade ställen.  Grotesco har en egen mix, de växlar från lokalrevyhumor till Henrik Dorsins syrligt politiska sångtexter. Hans Cornelisklingande trubadur är tillbaka, beväpnad med nya skoningslösa kupletter.

En humorgrupp med tre kvinnliga medlemmar vilket ger dem bredd i numren.

De har en unik stil och ska ha sina applåder. Man kan också, med stor respekt, associera till andra komiska storheter. Här anas Monty Pythons gränslösa vildhet och brutala ickeslut på sketcher. Här känns Killinggängets surrealism. Galenskaparnas milt elaka porträtt av folkhemskheter och satir med hjärtat till vänster.

Jag hinner tänka på Hasse och Tage redan innan det kommer ett nummer som knyter an till klassikern där de sjunger "Du gamla du fria" i Gula Hund 1964.

Grotesco är inga kopior. De är original. Men de är så bra att de tål sådana jämförelser. Det här blir de hetaste biljetterna i humor-Sverige 2015.

FAKTA

Grotesco på Scala

Scalateatern.

Regi: Anna Vnuk, med Per Andersson, Henrik Dorsin, Emma Peters, Micke Lindgren, Emma Molin, Hanna Dorsin, Linus Eklund Adolphson, Jakob Setterberg, Rikard Ulvshammar, Jonas Kahnlund.