Efterlängtat spel fungerar inte i Sverige

Ny teknik stänger ute ”Asheron's call”-spelare

SPELA

”Asheron’s call 2” är försenat till nästa år i Sverige.

Och försök inte importera spelet innan dess.

De utländska versionerna fungerar inte – som åtskilliga besvikna spelare redan har upptäckt.

Inför lanseringen av Microsofts nya version av onlinerollspelet ”Asheron’s call” byggs ett europeiskt datacenter upp för hantering av kreditkort och betalning i lokala valutor.

Men bara sex länder hanteras vid den europeiska lanseringen den 6 december. Sverige är inte bland dem.

Nu översvämmas ”Asheron’s calls” diskussionsforum av besvikna spelare som förbeställt eller i vissa fall fått utländska versioner av spelet som inte kommer att fungera.

”Vi skulle talat om detta tidigare”

– Vi skulle ha talat om detta tidigare, men faktum är att vi inte tänkte på den grå marknaden av folk av folk som köper spelet i nätbutiker när de inte hittar det i den lokala spelaffären, skriver Ken Karl, utvecklare i ”Asheron’s call”-teamet, på forumet.

Svenska Microsoft håller med om att det har brustit i kommunikationen.

– Det gick ut en pressrelease, men bara till de länder där produkten lanseras, säger Mattias Edlund, produktchef för pc-spel på Microsoft.

Kan du tänka dig någon form av kompensation för dem som har köpt ett utländskt spel som inte fungerar?

– Jag kan inte göra något åt det. De har köpt produkten på eget bevåg och jag skulle rekommendera dem att försöka få pengarna tillbaka av återförsäljaren.

”Asheron’s call 2” kommer att lanseras i Sverige under 2003, men ännu är inget datum satt.

Henrik Rudin