”Gran turismo 4” – rena turbokicken

1 av 2
SPELA

LOS ANGELES

”Gran turismo 4”. Bara att nämna namnet räcker för att få racingfansen att dregla.

Så vad sägs om 500 bilmodeller? Ett gäng berömda racingbanor? Bitvis närmast fotorealistisk grafik? Och ännu bättre körkänsla?

Har du svimmat nu?

Den vassare körkänslan märks direkt. Ut på en portion av New Yorks gator med en Mazda RX8 i racestuk. Efter vrålsnabb raksträcka kraftig inbromsning och ABS-bromsarna hugger – tatatatatat – ut ur kurvan med gaspådrag och överstyrningen känns tydligt. Det är svårt att inte spinna ur men lätt att veta hur man ska förhindra det. Intuitivt.

Ut med Petter Solbergs Subaru på grusrally. Mycket smalare väg än tidigare – men också mycket mer flyt i körningen. Mer realistiskt fäste och lika intuitivt som på asfalt.

Del tre i serien var en besvikelse i antalet bilmodeller, runt 150. ”GT4” kommer minst upp till de 500 olika bilmodeller som ”Gran turismo 2” hade. Från småbilar till 800-hästars racingmonster. Samt ett gäng historiska läckerbitar – jag skymtade en vacker 70-tals-Alfa.

Och det är inte omöjligt att till och med Volvo och Saab kommer att vara med, säger ”GT”-skaparen Kazunori Yamauchi. Om bara företagen ger sin tillåtelse.

Blänkande detaljer

Bilarna i ”GT4” är otroliga att se. Snäppet bättre än ”GT3”, återskapade in i minsta detalj med realistiskt blänkande lack. På en del avsnitt av banorna är illusionen total – det är faktiskt svårt att se att detta är ett spel.

I E3-versionen fanns en stadsbana i New York, den japanska banan Tsukuba samt grusrally i Grand Canyon. Men ett gäng kända racingbanor utlovas – och Laguna Seca är garanterat tillbaka.

För de riktiga entusiasterna släpps till och med en speciell ratt med bland annat riktigt rattutslag, nära tre varv runt.

”GT4” sägs komma till jul. Bara en brasklapp: hittills har inget ”GT”-spel släppts i tid.

Henrik Rudin