”Republic” – rena revolutionen?

SPELA

LOS ANGELES

Ett mål: du ska bli president. Du har ett helt land att övertyga. Vänster- eller högerregim? Fredliga sittstrejker, klottrade slagord eller blodiga dödspatruller? Det är upp till dig.

”Republic – The revolution” kan verkligen vara en revolution.

Demis Hassabis ser ut som ett litet skört sagoväsen. En mager, ytterligt kort, svartmuskig kille. Kurande vid ett tangentbord i ett pyttelitet, ångande varmt rum på E3-mässan.

Han är kanske spelvärldens nya stjärna efter mentorn Peter Molyneux, mannen bakom ”Black & white”. För Hassabis började som tonårig programmerare på Molyneux tidigare företag Bullfrog. Men nu är han snart i mål med sitt hisnande projekt ”Republic” i egna Elixir Studios.

Tanken som ständigt återkommer är: det här är ett intelligent strategispel.

Verkligen intelligent.

Komplex spel

Du ska ta makten i en fiktiv ex-sovjetrepublik. Genom tre nivåer i allt större städer ska du skaffa medhjälpare och röster genom en mängd olika aktioner. Allt från att klistra upp affischer till att låta dina anhängare sittstrejka in i döden framför en rullande pansarkolonn.

Spelet är komplext och lär långt ifrån tilltala alla. Ytterst strikt grafik. Tårtbitsdiagram och siffror.

Det speciella är att livet hela tiden pågår runt omkring dig. 65 000 människor pysslar med sitt. Kanske är de bara biroller, kanske har de intressant information, kanske kan de bli framtida nyckelfigurer – som kanske är förrädare.

Utforska, lyssna, påverka, smid planer på tisslande kafémöten.

Intelligent strategi.

Kommer faktiskt redan i sommar till pc.

Henrik Rudin