”Half-life 2” – rysligt läckert

SPELA

LOS ANGELES

Efter fem år och otroligt hemlighetsmakeri fullkomligen exploderade ”Half-life 2” på E3-mässan.

Action som lär ta andan ur dig – i en hisnande realistisk värld.

”Half-life” blev en enorm succé senhösten 1998. Action med story. Och succén har bara rullat på sedan dess – spelet ligger ju till grund för onlinesuccén ”Counterstrike”.

Gissa om förväntningarna varit höga på uppföljaren.

Och ”Half-life 2” levererar.

Hisnande spelteknik

Som tidigare spelar vi den rätt ordinäre Gordon Freeman som dras in i en fullkomlig sörja av konspirationer och hemliga forskningsexperiment som går snett – med slemmiga aliens som följd.

Men nu spolar vi framåt fem år – till den möjligtvis mest hisnande spelteknik vi hittills sett.

”Half-life 2” är alldeles speciellt eftersom varenda element i omgivningen påverkas av realistiska, fysiska lagar. Och det är inte bara ögongodis.

Barrikadera en dörr så att fienden inte kommer in. Kasta tunnor, stolar, ja – allt som kan bli vapen. Skjutna fiender ramlar över räcken, ner i vattnet där deras kroppar flyter. Ducka bakom ett bilvrak för en fruktad jaktsvävares kulregn – men bilen studsar bakåt av kulornas kraft.

Som tur är så är Freeman inte alltid ensam i kriget.

I en hisnande gatustrid rusar medhjälpare mellan bilvrak och murar och täcker varandra – och dig.

I en annan scen används ett speciellt monsterlockbete för att kommendera en bunt dumma men livsfarligt snabba och vassa, insektsliknande aliens att anfalla sina egna.

Som taget ur ”Världarnas krig”

Detaljerna i karaktärernas ansikten och deras minspel är otroligt verkliga.

I den avslutande gatustriden fullkomligen pulvriseras en stad av långbenta spindlar som tagna ur ”Världarnas krig”. Fasader och fönster splittras av projektiler och en sorts böljande ljudvågor som får hela portioner av hus att förintas.

– Det var så snyggt att jag mådde illa, sa en svensk spelutvecklare med uppenbar prestationsångest.

Själv ryste jag från hårfästet ner till tåspetsarna.

”Half-life 2” blir fräckare än jag någonsin kunnat föreställa mig.

E3-mässans sensation, helt klart.

Henrik Rudin