Nintendo tog paus på E3

SPELA

LOS ANGELES

Efter en otroligt imponerande vår för Gamecube med ”Zelda: Wind waker”, ”Metroid prime”, ”Resident evil 0” och ”Ikaruga” kanske det är ursäktligt: Nintendos E3-framträdande var rena pausmusiken.

Visst fanns det godbitar i Nintendos monter.

”Mario kart” är rena festen när Nintendofigurerna gör upp på racingbanan.

Två på varje fordon. Den ene sköter ratten, den andre stoppar motståndarna med allehanda vapen. Det går att spela flera spelare i alla möjliga kombinationer.

De riktigt avancerade ”Mario kart”-spelarna kopplar ihop flera Gamecube i nätverk. Sött och skoj.

Mer racing – och betydligt mer fart – blir det i blixtrande ”F-zero GX”.

Troget tidigare lir till äldre Nintendo-tv-spel är det raketer till svävare på futuristiska berg-och-dal-banor. Hysteriskt snabbt och glimmande snyggt med läckra neoneffekter.

Men annars: paus, som sagt.

Nintendo satsar hårt på mer eller mindre obegripliga kombinationer av Gameboy Advance ihopkopplad med Gamecube. I rollspelet ”Final fantasy: Crystal chronicles” används Gameboyskärmen för karta, magi och prylhantering. I ”Zelda: Tetra’s trackers” används Gamecube som karta och tips på en skattjakt i ”Zelda”-miljö för flera spelare.

Ärligt talat: skoj, kanske, men hur många kommer verkligen att lira så här tillkrånglat och specialiserat?

Paus, som sagt. Vi vet att ett nytt ”Metroid prime” och ”Mario” är på gång.

Kanske nästa E3?

Henrik Rudin