Rollspelsmakare gör fightingspel

1 av 2
SPELA

LOS ANGELES

”Baldur's gate”- och ”Knights of the old republic”- utvecklarna Bioware är inte rädda för att byta genre.

Hur låter ett actionäventyr med snabba fightingscener?

Mums, säger jag.

Xbox-spelet ”Jade empire” är inspirerat av kinesisk mytologi. Du känner igen filmklippstekniken och dialogvalen i konversationer ur ”Star wars”-rollspelet ”Knights of the old republic” härom året.

Men här handlar det främst om avancerad fajting. Spelaren kan byta mellan stridstekniker. Slåss med svärd, snabba karatesparkar och slag, eller kraftfullare knuffar. Här finns efter ”Matrix” ett smått obligatoriskt slow motion-läge och även riktigt kraftfulla slag som förstenar motståndarna. En box till spräcker stenstoderna i bitar.

Animationerna är riktigt snygga och spelkontrollen följsam. Omgivningen är vackert belyst.

”Jade empire” innehåller antagligen också tillräckligt med fantasyinslag för att hålla åtminstone en del rollspelsfans glada. I vissa sekvenser kan hjältinnan förvandla sig till en sorts demon. I andra flyger hon med en sorts mekanisk trollslända.

Bioware utlovar också en hel del rollspelsinslag – att bygga upp din karaktär – men på mässan visades just bara stridsscenerna.

”Jade empire” kommer till Xbox nästa vår.

Henrik Rudin