Henrik Rudin: Vilka spel, vilken kvalitet!

SPELA

Har aldrig varit med om en så stressig spelmässa. Det var nämligen så många snygga och intressanta spel att jag hade uppenbara problem med att hinna igenom hela mässutbudet. Många läckra upplevelser – och överlag ännu en kvalitetshöjning, åtminstone tekniskt sett. Även de dåliga spelen ser numera rätt bra ut...

Största trenderna: vi ska lira överallt och mot alla vi möter – på de nya, avancerade fickspelen med trådlös kommunikation. Man testar gärna enkla styrsätt så att alla ska kunna spela – rörelsekänsliga kameror, karaoke-mikrofoner och bongotrummor? Actionspelen blir allt mer effektfulla med realistiska fysiska lagar, skuggor och belysning som gör mycket för spelkänslan.

Läckraste spelet: ”Sims 2” och ”The Battle for Middle Earth” får dela på den äran. Det förstnämnda är en genial vidareutveckling av ett redan genialt spel – och en underbart fortsättning för fansen av tidernas mest framgångsrika spel. Det andra är ännu ett exempel på hur filmspel faktiskt kan bli extremt häftiga. När välgjord spelmekanik och spännande filmmiljö förstärker varandra.

Monterkriget: varje år är det inofficiell prestigefajt mellan Nintendo, Sony och Microsoft. Vem har den vassaste uppställningen titlar till sina tv-spel i montern? En smått darrig barometer på läget i spelvärlden. Men jag får väl ranka dem jag också:

1. ”Fable”, ”Sudeki”, ”Jade empire”, ”Forza”. Microsoft tar hem spelet med en fräsch radda titlar som inte är uppföljare, fantastiskt nog. Och så stod där ju ”Doom III” fullt spelbart, bara sådär.

2. Ny spelteknik som läckra DS smäller alltid högt. En ny del av klassiska ”Zelda” på videoskärmen – och nya ”Metroid prime” fullt spelbart. Piggt, Nintendo.

3. ? men ganska långt efter kommer i år faktiskt Sony. Hypersnygga PSP var förstås läcker att se. Men? Jak III, Ratchet & Clank 3, Sly 2, ”Gran turismo 4”, ”Syphon filter”? just det, nog har vi sett dem förr. Antingen på tidigare mässor eller snarlika föregångare.

Omöjligast: jag vet att ni längtar, kära läsare. Men jag mäktar knappast med att göra det ni ber mig om: att skriva mässintryck från onlinerollspel som ”World of warcraft”, ”Everquest II” och ”Lineage”. De ser ut att ha snarlik spelmekanik på ytan, och att urskilja finesserna kräver tid som inte finns på mässkaoset. Dessutom förändras ju onlinerollspel under utveckling precis hela tiden ändå. Men visst: ”World of warcraft” ser jättebra ut. Lugnar det lite?

Sämst: att göra ett fightingspel kring ”Fight club”. Alla med det minsta intelligens märkte säkerligen att den suveräna Fincher-filmen egentligen handlade om något helt annat än läskiga benknäckarscener.

Roligast: hade den snubbe som stod och vajade och skrek i mobilen: ”I'm drunk at E3, and man is it fun to be drunk at E3!”. Annars är det nämligen få som kan njuta fullt ut av mässans nöjen i överflöd. Businessfolket springer omkring på möten, spelmakarna står fastkedjade vid sina spel och pratar sitt rullband om och om igen, för journalisterna som hastar mellan spelen. Puh!

Duktigast: Proffsspelaren Fatal1ty utmanade mässbesökarna i ”UT”. Tusen dollar till den som klådde honom. Stor risk. Enligt resultattavlan hade han mött 93 personer. Och gett bort en enda ynka ”kill”.

Henrik Rudin