”Vi sviker inte fansen”

Nintendo om släppet av DS Lite

SPELA

14 miljoner DS-ägare får se på när Nintendo släpper nya, bättre DS Lite.

Eller köpa en ny.

Patrik Johansson, presschef på svenska distributören Bergsala, tycker inte att Nintendo sviker sina fans.

Här berättar han varför.

Patrik Johansson, presschef på svenska distributören Bergsala.
Patrik Johansson, presschef på svenska distributören Bergsala.

Nintendo agerar fult som ständigt släpper små uppgraderingar av sin hårdvara. Vad ska 14 miljoner DS-ägare göra nu? Ska dom köpa en ny DS?

– Det kommer alltid nya uppdateringar på produkter. Titta på mobiltelefonmarknaden där det var helt hysteriskt ett tag. Jämför man med dem så händer det alldeles för sällan. Och är man nöjd med sin DS ska man absolut inte köpa en DS Lite. Den är ju för de som absolut måste ha det senaste eller de som inte har en DS än.

Kan man ändå inte få känslan av att de 14 miljoner Nintendo-fans som köpt maskinen blir lurade? Nu släpps det plötsligt en mindre, snyggare DS med bättre skärm.

– Nej men där finns ju båda lägren, det finns de som tycker att man ska hålla kvar den första maskinen. Sen finns lägret som hela tiden vill ha nya prylar. Det är två grupper, den senare är en ganska stor grupp människor, en grupp som Nintendo inte kan strunta i.

Men du anser inte att ni sviker de som köpt den första Nintendo DS?

– Nej, svek...det ordvalet passar inte riktigt. Det är mer att man vill tillfredsställa den gruppen som vill ha den här maskinen. Det funkar ju ändå så; om folk inte vill ha den här uppgraderingen kommer dom inte att köpa den. Men...dom kommer att köpa den. Och vi kommer säkert sälja jättebra av Lite också.

Skulle man kunna tänka sig ett system där de som köpt en DS får byta den mot en DS Lite mot en summa?

– Nej, det skulle bli ganska mycket administration för oss. Och vi har redan idag begagnat-butiker som köper in gamla apparater och som säljer nya så det går ju att göra via den vägen. Men jag känner flera gamers som tänker köpa den nya DS:en och ändå ha kvar den gamla.

Hur kommer prisbilden att se ut när DS Lite släpps i Sverige?

– Det vi vet är att den kommer att bli något dyrare men hur mycket är svårt att säga, det kanske inte kommer att bli mer än en hundring, det är mycket möjligt.

När släpps webbläsaren Opera i Sverige?

– Det vet vi inte. Det enda Nintendo sagt är att dom planerar att släppa den i övriga världen också. Jag kan tänka mig att vi får reda på det på E3. Men det blir säkert till hösten.

När kommer ”New Super Mario Bros” till Sverige?

– Det vet vi inte heller. Men det lär ju definitivt bli i år i alla fall.

Vilken målgrupp riktar sig Nintendo mot i marknadsföringen av DS?

– De har sagt att de ska vara väldigt breda, att de släpper mjukvara för alla grupper. Det har man ju märkt nu med ”Nintendogs”, det har riktat sig till både tjejer och killar i yngre gruppen. Och med ”Brain training” och alla de här pedagogiska programmen så riktar Nintendo sig till en äldre grupp. I Japan har den till och med sålts ganska framgångsrikt i pensionärssegmentet med dom spelen.

Pensionärer?

– Ja, de har haft jätteframgångar där i de äldre grupperna. Men det är nog svårare här, japaner har en annan syn på maskiner. Men jag tror ju ändå att de spelen kan nå en äldre målgrupp här i Sverige också.

Varför ska man välja en DS framför en PSP?

– Vill man ha en touch screen så väljer man ju en DS. Vill man ha kombinationen Nintendo och bärbart så är det ju inte heller så svårt egentligen. DS är ju ganska innovativ. Du kan spela spel som du inte kan spela på PSP. DS är unik. Sen är det ju priset, det är jätteviktigt idag. Jag tror att PSP kan vara svår att sälja på grund av att prislappen är ganska saftig fortfarande.

Vad är PSP:s främsta styrka?

– Nej, men det är väl att den har en så stor och fin widescreen.

Läs också:

Peter Ottsjö