Bluffen ”Black”

Här avlivar Aftonbladet myterna om spelets vapen

Maskingevär - i plast Aftonbladet testade verkligehtens motsvarigheter till vapnen i spelet ”Black”. En M16 i plast är visserligen designad så för att vara lättare, men det är inget man springer omkring i timmar med. Och det tar betydligt längre tid att byta magasin än i spelet.
Foto: Björn Lindahl
Maskingevär - i plast Aftonbladet testade verkligehtens motsvarigheter till vapnen i spelet ”Black”. En M16 i plast är visserligen designad så för att vara lättare, men det är inget man springer omkring i timmar med. Och det tar betydligt längre tid att byta magasin än i spelet.
SPELA

Huvudpersonen i ”Black” blänker av svart stål.

Så är det heller inte på riktigt.

Verkligheten är snarare i plast.

Aftonbladet och vapenexperten Anders Lexne pepprar hål i myterna om spelets vapen.

Vapenexperten Anders Lexne berättar för Aftonbladets spelredaktör hur spelet ”Blacks” vapen fungerar på riktigt.
Foto: Björn Lindahl
Vapenexperten Anders Lexne berättar för Aftonbladets spelredaktör hur spelet ”Blacks” vapen fungerar på riktigt.

Dörren till förrådet i garaget är flera decimeter tjock. Innanför står vapen i rader. Vapenexperten Anders Lexne räcker över en pjäs – tung men mestadels gjord i plast.

Det ser nästan ut som en leksak.

Det är det inte.

Det är en M16 – ett maskingevär.

I spelet ”Black” är M16 modellerad i skinande svart stål med en närmast anal detaljrikedom. Det är inte svårt att förstå att Dean Evans, spelets producent, har just ett maskingevär tatuerat på sitt ben.

Black överdriver och förfalskar

Evans har i intervjuer skrutit om hur detaljerade hans dödliga bebisar är; utvecklarteamet använde två personer som enbart jobbade med att få omladdningen att verka realistisk.

Men ”Black ”, i likhet med många andra spel, överdriver och förfalskar förstås vapnens verkliga karaktär för att maximera det audiovisuella intrycket.

AK47:an, världens mest berömda maskingevär, är praktexemplet.

– Hela vapnet är spegelvänt i spelet. Man gör exempelvis inte mantelrörelsen med vänsterhanden, säger Anders Lexne.

Och visst ser det tjusigt ut när hylsorna viner förbi framför ansiktet.

– Men vapnet kastar hylsorna i en rak båge snett framåt höger, säger Lexne.

Som ni ser i faktarutan intill är ”Black” full av dylika retuscheringar. Spelets vapenglorifiering är en snygg karikatyr. Den kan inte vara något annat.

Verkligheten är ju gjord i plast.

Där har ni det.

Svart.

På vitt.

Felen

Anders Lexne är vapenexpert och rådgivare under filminspelningar. Han har bland annat jobbat med ”Beck”- och ”Wallander”-filmatiseringar.

Här är hans bedömning av vapnen och dess konsekvenser i spelet ”Black”.

Peter Ottsjö