Aftonbladets läsare: PSP är bäst

Varumärkesstrateg förklarar varför Sony utklassar Nintendo

1 av 2
SPELA

Utklassning.

När Aftonbladets läsare får bestämma vinner PSP lätt.

Ni var över 9000 som röstade.

Och hela 70 procent valde Sonys svarta.

– Det är inte så konstigt, säger Pontus Rosén, varumärkesstrateg på Differ.

Globalt sett för Nintendo och Sony en stenhård kamp på den bärbara marknaden. Nintendo har sålt 14 miljoner DS och Sony har skeppat 15 miljoner till butiksdiskar världen över.

Men av den kampen syns inget i Aftonbladets omröstning.

– DS går väldigt hårt mot spelkretsar medan PSP fungerar i breda medier och försöker ta en bredare målgrupp. Och båda driver sina varumärken på ett väldigt genomtänkt sätt. Då är det inte så konstigt att PSP vinner en sådan omröstning för det är förmodligen en bredare målgrupp på Aftonbladet än de gamers som söker sig till andra forum, säger varumärkesstrategen Pontus Rosén.

Är det orättvist att jämföra de två?

– Lite är det faktiskt som att jämföra äpplen med päron. DS har en tydlig målgrupp där spelfunktioner och spelinnehåll prioriteras. Medan PSP:n har en bredare målgrupp som vill ha möjligheten att se på film och lyssna på musik – men vinner inte lika mycket på spelinnehållet. Det gör att det är olika intressen som styr vilken maskin man väljer. Tricket att driva ett starkt varumärke är att identifiera vilka det är man ska nå. Så vi pratar om två olika målgrupper här, säger Pontus Rosén.

Sony har större chans att slå

Sony har med både Playstation 2 och PSP valt att satsa på multimediafunktioner. Vilket kan bero lika mycket på tradition och sentimentalitet som möjligheten att nå en bred grupp människor.

– Med varumärket Sony i ryggen har de större chans att slå på den arena de alltid spelat på, multimediaarenan. Snarare än att gå mot den rena spelmålgruppen.

Nintendos dominans och – sedermera – överlevnad har till stor del stavats Gameboy. Ett varumärke – som finns i en bra bit över 100 miljoner hem världen över – de på sätt och vis lämnat åt sitt öde i och med lanseringen av DS. När den kontroversiella strategin offentliggjordes dömde en nästan enig presskår ut det legendariska spelföretaget.

Det skulle snart visa sig Nintendo fick sista skrattet.

DS jättesuccé

DS är en jättesuccé med 14 miljoner sålda enheter på ett drygt år.

– Som jag uppfattar det har Gameboy i större utsträckning setts som en maskin för barn och DS som lite mer för en vuxnare publik. Så den strategin kan vara nog så genomtänkt, säger Pontus Rosén.

Kampen går vidare.

Utom på aftonbladet.se.

Där finns bara en segrare.

Det svarta guldet.

Läs mer

Veckans recensioner:

Peter Ottsjö