"Metal gear" gjorde Kojima till popikon

– Nu avslutar han serien med "Guns of the patriots"

1 av 6
En grånad, kanske döende, Solid Snake i sitt sista slag. Han befinner sig i ett krig där det är svårt att veta vem som är vän eller fiende. Och spelet kan sluta med att han tar livet av sig. Nästa år får vi veta, då spelet släpps till Playstation 3.
SPELA

Det fanns mer spännande spel på Tokyo Game Show.

Och kanske rentav bättre.

Men ”Metal gear solid 4: Guns of the patriots” är ändå störst.

– Alla mysterier får sitt svar i det spelet, säger Hideo Kojima.

Det sägs att spelvärlden saknar profiler.

Det kanske är sant.

Men inte när det kommer till Hideo Kojima. Det räcker att han gäspar och en hel spelvärld analyserar det i veckor. Forum sätts i brand, hemsidor drunknar och Internet sätter ”Stängt”-skylten på dörren och slår igen butiken.

Nästan.

Hideo Kojima älskar film. Han älskar att göra film. Men han gör spel. När Nintendo slår sig för bröstet och hävdar att spelmekanik – gameplay om du så vill – alltid måste stå i finaste första rummet gör Kojima – den numera 43-årige popikonen från Tokyo – tvärtom.

Vild Hollywood-flört

Han tar sig högtravande an stora mänskliga, politiska och sociala frågor – senast, i ”Metal gear solid 3: Snake eater”, avhandlade han den allestädes hotande kärnvapenmardrömmen under det Kalla kriget – och sveper in det i en vild Hollywood-flört. Långa, sexiga, filmiska sekvenser och preteniös dialog avbryter ständigt spelandet. För det har han fått lika många fans som kritiker.

”Metal gear”, protagonisten Solid Snake och undergångsvapen har funnits i spelares medvetanden sedan slutet av 80-talet, då ”Metal gear” släpptes till den tidens format, i varierande versioner.

Men det var först med ”Metal gear solid” till Playstation 1998 som Hideo Kojima började bygga den status han idag åtnjuter i spelvärlden.

– Mina första tio år hos Konami var ganska mörka, de hade inte så höga tankar om mig. Det var fansen och deras brev som fick gjorde att jag orkade fortsätta, sa han under Tokyo Game Show i helgen.

Med ”Metal gear solid” förändrades allt. I dag är röstskådespel, påkostade filmscener och tredimensionell grafik i symbios en självklarhet – då var det en revolution.

Sålt över 15 miljoner spel

Men det är inte bara den cinematiska sockerchocken som gjort att ”Solid”-serien sålt en bra bit över 15 miljoner exemplar världen över. Kojimas förmåga att måla färgstarka karaktärsporträtt som hela tiden överlappar varandra, ständigt lura sina fans och trycka ner cliffhangers i halsen på dem har varit minst lika viktigt.

Inför uppföljaren till ”Metal gear solid”, ”Sons of liberty”, trodde alla (förutom de som råkat läsa en spoilerrecension och sedan blivit fullständigt rasande) att de spelade som kedjerökande enstöringen Solid Snake. När mannen så drog av sig dykarmasken möttes spelaren av en ung androgyn och blond ny huvudperson – Raiden.

Snake kan dö i sista "Metal gear solid"

Och det är därför Playstation 3-debuten – och det avslutande kapitlet i ”Solid”-portfolion – framkallar hjärtflimmer hos fansen för varje ny trailer som postas på nätet. I en sekvens sätter den åldrande Snake en pistol mellan tänderna på sig själv, i en annan dyker han plötsligt upp som sitt unga jag och i en tredje syns en Raiden med manligare make.

Och allt det här ändå är bara detaljer i den framtidsapokalyps Kojima på fullt allvar tror att världen står inför: En dystopi där krig upprätthålls av strikt monetära skäl. Eller, om man vill vara riktigt cynisk, den värld vi redan lever i – fast med jävligt stora tvåbenade mördarmaskiner i plåt.

Spelet kan mycket väl vara värdelöst, vem vet?

Men hajpen, den har aldrig varit större.

Så spelar man ”Metal gear solid”:

Peter Ottsjö