Så blir "GRAW2" på PC

Aftonbladet på exklusiv förhandsvisning av framtidskriget

SPELA

Det har fått samma namn.

Men skillnaderna är fler än likheterna.

Med svenska Grin blir ”GRAW2” en annan upplevelse på PC.

– Vi ville få tillbaka ”recon” i ”Ghost recon”, säger producenten Nouredine Abboud.

Abboud plirar med ögonen och ser ut som Jenuet-favoriten Dominique Pinon, ni vet han den lille killen i ”Aliens resurrection”, ”Amelie från Montmartre” och ”En långvarig förlovning”.

Och han är fransk.

Men PC-versionen av ”Ghost recon: advanced warfighter 2” är inte hans spel.

Det är Bosse Anderssons, den före detta soldaten som slängde armémunderingen och blev spelutvecklare i stället.

– Vi ville jobba med en studio som var specifikt starka på PC och det är förstås bra att Bo har en bakgrund inom det militära och erfarenhet av krigstaktik, säger Abboud.

Konsolversionen delar story med PC-spelet. Den amerikanske armékaptenen Scott Mitchell har precis lämnat Mexico City (där första spelet tog plats) för att bli kommenderad till Juarez, där en mexikansk rebellstyrka planerar att attackera amerikanska staden El Paso. Med misstänker vi senare, kärnvapen.

Uppbyggt från grunden

Men den svenska PC-versionen är byggd från grunden upp och nivåerna är unika.

– På grund av det uppstod en del luckor i storyn. För att lösa det skapade vi en separat karaktär i PC-versionen, underrättelseofficer Lewey, som fyller i luckorna mellan de båda versionerna, säger Rickard Johansson som är spelets lead level designer.

Men vi återkommer till själva uppdragen.

I första ”GRAW” blev Mitchell och hans soldater nedsläppta med helikopter på en specifik plats inför varje bana.

Det systemet skrotas nu.

I del två är det viktigt att dra upp riktlinjerna inför varje nivå. Via ett par olika menyer ges möjlighet att planera taktiskt och välja på vilken plats man vill börja uppdraget. Dessutom kan man bestämma i vilken ordning man vill göra deluppdrag (vissa kan man strunta i men samtidigt riskera att förlora tillgång till viktiga vapen inför kommande uppdrag). Och, kanske allra viktigast, nu måste man välja vilken grupp soldater som passar bäst till vilken uppgift.

Utspelas på landsbygd

Redan där har alltså ”GRAW” som spelserie förändrats i grunden. Och det fortsätter när själva spelandet sätter igång. De soldränkta plåttaken i Mexico City är här delvis ersatta med öppnare miljöer med strider både på landsbygden och omkring amerikanska förorter. Tredygnsdramaturgin har fått Ubisoft och Grin att jobba fram en imponerande dygnscykel med väldigt tjusiga, varierande vädereffekter.

– Eftersom spelet utspelas under 72 timmar ville vi att det ska märkas och att det ska kännas som om dygnen verkligen övergår i sina olika faser, säger Rickard Johansson.

Bosse Andersson leder oss igenom en av spelets första banor som äger rum omkring en hacienda omgiven av en hög kulle. Där finns spår av bevis för att mer kraft lagts på spaningsdelen av ”Ghost recon”.

– I just alerted the whole fucking camp. That was not my intention, säger Andersson på bra engelska till de svenska, franska och tyska journalisterna som sitter på Grins kontor på Sveavägen.

Mitchell, som omringats av det imponerande svärmljudet av kulor och rikoschetter, försöker få rätsida på situationen från sin position på den höga kullen och kommenderar sina soldater på marken nedanför. Vild eldgivning uppstår men det är tydligt att den taktiken inte kommer att fungera allt för länge. För samtidigt som Grin försökt ge spelaren mer frihet har de också tvingat in mer spaning.

– Hela idén är att jag spanar och mina killar sköter dödandet. Eller tvärtom, säger Bosse Andersson.

Kämpar för sitt liv

På ”Hacienda”-banan ges dessutom ett konkret exempelvis på det ”vertikala gameplay” Grin strävat efter. Kullen leder spelandet inte bara i sid- och djupled utan även i höjdled. Mitchell måste vara lika vaksam på vad han har över eller under sig.

Och ungefär här någonstans börjar Bosse, samtidigt som han kämpar för sitt digitala liv, adrenalinspotta ur sig gameplaydetaljer.

* Fiender som aldrig dyker upp på samma ställe.

* En ”Metal gear solid”-flört där en mätare visar hur lätt eller svårt det är för fienden att upptäcka spelaren.

* Man kan spara var som helst, men aldrig under strid.

* Mer spelande inomhus.

* Under uppdragen är det då och då möjligt att ta befäl över en styrka på upp till 13 man inklusive Mitchell.

Bosse Andersson bryter och laddar fram en bana, en bra bit in i spelet, som kallas ”09 The dam”. En mellansekvens. En röst som säger: ”Get that nuke and we can go home”. En Bosse Andersson som säger:

– Det där hörde ni inte.

Jo, men berätta om flerspelarläget nu.

Okej.

Nytt flerspelarläge

Co-op-läget är intakt och alla standardmöjligheter finns där för casualsoldaten. Men det verkliga trumfkortet heter ”Assault vs Recon”. En sida agerar mexikanska rebeller med tunga vapen och obegränsad tillgång till liv. Den andra är följdaktligen ”recon” med högteknologiska krigsredskap men dess soldater har bara ett liv var.

– Den i ”recon”-laget som dör kan sedan hjälpa sina kamrater genom att peka ut var fienden finns, säger Bosse Andersson.

Tanken är, återigen, att tvinga spelaren till spaning. Eftersom ”recon”-sidan bara har ett liv måste de agera mer försiktigt och strategiskt.

En tysk reporter är inte nöjd.

– Men de andra kan ju bara rusa fram och skjuta vilt, säger han.

– Jo, men vi har reglerat att de inte ”spawnar” direkt utan att det sker med en timer. Och tänk på att ju fler fiender ”recon”-sidan dödar desto bättre vapen får de. Som ”Barret”, som kan skjuta genom väggar, säger Bosse Andersson.

”Ghost recon: advanced warfighter” till PC var fjolårets främsta svenska titel enligt Aftonbladet.

Efter den här förhandsvisningen känns det inte otroligt att Grin skämmer bort oss igen.

I mars får vi svaret.

Peter Ottsjö