Playstation 3 populär i Europa

Men "Killzone 2" försenas till 2009 – Aftonbladet.se på plats på Playstation Day i London

1 av 3
Ur ”Killzone 2”.
SPELA

LONDON. Ryggdunkarparad och sifferskryt.

Under Playstation Day i London ville Sony visa att de står rustade inför framtiden.

Ändå är det ett negativt besked man minns bäst: actionspelet ”Killzone 2” släpps inte förrän i februari 2009.

Sony har haft ett par tuffa år. Playstation 3 ligger fortfarande sist i konsolkampen – efter Wii och Xbox 360 – globalt räknat. Dessutom har maskinen bara en handfull riktigt bra egna exklusiva titlar.

Men när Kaz Hirai, Playstations högste chef, klev in på scenen i Millenium Dome inför ett par hundra journalister från hela Europa försökte han byta perspektiv. Han zoomade ut och såg till hela familjen Playstation. PS2 har vid det här laget sålts i ofattbara 127 miljoner exemplar. Bärbara PSP har på senare tid vunnit rejäl mark i hemlandet Japan och har nått upp i 34 miljoner sålda enheter. Och Playstation 3 har precis passerat tiomiljonerstrecket.

– När det gäller PS3 har vi alltid sagt att vi ser långt fram i tiden. Vi räknar med att konsolen har en livslängd på minst tio år, sa Hirai.

PS3 trivs bäst i Europa

Och mest populär är Playstation 3 i Europa, med över fem miljoner sålda maskiner. Sony hävdar att Microsoft inte lyckats kränga lika många Xbox 360 i regionen trots ett försprång på 16 månader.

Med sommarens och höstens kommande, exklusiva, titlar tänker Sony försöka vinna ytterligare mark. Redan 12 juni kommer en potentiell maskinsäljare i ”Metal gear solid 4: Guns of the patriots”. Till hösten väntar originella ”Little big planet”, krigsspelet ”Resistance 2” och offroadsmutsiga ”Motorstorm: Pacific Rift”.

Det är en stark uppställning.

Men också decimerad.

Egentligen skulle superhajpade krigsspelet ”Killzone 2” lanserats före jul. Men det har blivit försenat till februari 2009.

”Home”" kommer hem i höst

Annars handlade det som vanligt om ”användarskapat material” (”MySingstar Online”, ”MyBuzz” och ”Little big planet”) och socialt nätverkande (Sonys digitala onlinevärld ”Home” ska lanseras i höst).

Och givetvis synen på Playstation som den enda ”digitala platsen för hemunderhållning”. Som ett led i det väntar Play TV, en digitalbox till PS3 som lanseras i september. Det är dock oklart om det datumet även gäller för den svenska marknaden.

Playstation Day i London visade att Sony har en intressant period framför sig.

Men det var samtidigt en rätt tråkig presskonferens helt utan överraskningar.