Superspelet görs i Sverige

Här är nya versionen av ”Bionic commando”

1 av 4
SPELA

Benny Goodman.

Spindelmannen.

Här kommer en tredje ”king of swing” farande – Nathan Spencer.

Efter 21 år kommer en ny version av det klassiska actionspelet ”Bionic commando”. Och japanska Capcom gav äran att utveckla den till svenska spelföretaget Grin.

– De är väldigt bra på fysik och har ett tekniskt know-how som passade oss, säger producenten Ben Judd på Capcom.

Fysik dominerar i nästa generations variant av ”Bionic commando”.

”Många möjligheter”

När Aftonbladet tar kontroll över hjälten i spelet – Nathan Spencer – handlar det om att bemästra den kabel han kan skjuta ut från armen.

Samma princip som i originalet.

Men med teknik som klivit två decennier framåt.

– Vi har ju lyckats göra en kabel som inte är en rak linje utan den kan faktiskt böja sig och nästan slå knut på sig själv. Så du har ju många möjligheter att förändra omgivningarna med kabeln. Du kan ta tag i en lyktstolpe och sen kan du gå runt lyktstolpen och snurra kabeln, säger Grin-chefen Bosse Andersson.

Kabeln kan fästa i princip vad som helst. Är svårbemästrad men ändå intuitiv. Fungerar både som transportmedel – rätt använd kan man sekundsnabbt svinga sig fram över stora ytor – och vapen.

Och ger den frihetskänsla som ”Spider-Man”-spelen aldrig lyckats fånga.

Lång kamp om kabeln

– Vi har kämpat med kabeln något fruktansvärt. Det tog ju nästan 14 månader att få till den perfekt. Det är vad man normalt lägger på ett helt spel, säger Bosse Andersson.

”Bionic commando” släpps till Xbox 360, Playstation 3 och PC senare i år.

FAKTA

Bionic i detalj

STORYN

Samma dag som forne soldaten Nathan Spencer ska avrättas – dömd för ett brott han inte begått – detonerar en bomb i staden Ascension City. En grupp terrorister ligger bakom attentatet, staden ligger i ruiner. Spencer, med sin bioniska arm som vapen, blir plötsligt det viktigaste hjälpmedlet i kampen mot terroristerna.

Storydelen av spelet beräknas ta 10–15 timmar.

FLERA SPELARE

Det finns inget samarbetsläge. Men väl ett gäng olika lägen för flera spelare.

– Vi siktar på snabb action. Lite som ”Quake”, med sving, säger Grin-producenten Dan Eriksson.

KULTURMÖTET

Capcom är ett av Japans största spelföretag. Men första ”Bionic commando” blev aldrig någon succé i hemlandet. Däremot slog det stort i Europa och framförallt i USA. Så när en ny upplaga blev aktuell vände sig Capcom till en västerländsk utvecklare.

– Det handlade bland annat om hur mycket Grin älskar ”Bionic commando”, säger Capcoms Ben Judd.

När Capcom besökte Stockholm första gången hade Grin originalversionen i gång på Nintendos gamla åttabitarsmaskin. Och många av de anställda på företaget hade fått order om att spela igenom spelet före besöket.