Ingen kan komma undan Riddick nu

SPELA

Första intrycket: The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena

Från 18 år, Xbox 360, Action

Steget från Härnösand till Hollywood kan verka stort. Men om det är något svenska spelstudion Starbreeze gjort sig känd för är det att få enorma utmaningar att krympa till bagateller.

Med ”The Chronicles of Riddick”, baserat på filmerna med Vin Diesel, gjorde Starbreeze (som numera arbetar i Uppsala) vad så gott som alla andra filmlicensspel misslyckats med: slog knock på en hel kritikerkår. ”Riddick” tog andan ur oss med sin påträngande skitiga atmosfär och ett öppet, varierat upplägg drivet av en steroidtankad grafikmotor. Vissa gick så långt som att utse det till 2004 års bästa spel.

Tyvärr hade en mer passande beskrivning varit 2004 års mest förbisedda spel. Trots fantastiska recensioner nådde ”Riddick” aldrig ut till massorna på samma sätt som exempelvis ”Halo”.

Fem år senare väljer Starbreeze därför att lansera det en gång till. Och den här gången ska ingen komma undan.

Remaken ”Assault on Dark Athena” har – utöver skarpare grafik och en ambitiös flerspelardel – en helt ny spelbar kampanj som ska bli lika lång som originalspelet. Det som märks mest sedan sist är dock att Starbreeze dragit nytta av erfarenheterna med virtuellt skådespeleri från 2006 års succé ”The Darkness”. Även om karaktärerna ser lite yxiga ut känns de så levande att man nästan kan ta på dem.

Men det är, förstås, fortfarande Riddicks spel. Varje gång den mörka, krypande tystnaden erupterar i en mullrande oneliner levererad av Vin Diesel förstärks känslan av att ”The Chronicles of Riddick” har mer karaktär än det mesta på marknaden, nu som för fem år sedan.

Den väldigt fysiska närvarokänslan skvallrar också om hur långt före sin tid Starbreeze var – och är. Då och då lämnar kameran förstapersonsvyn för att påminna en om att man faktiskt är en rakad rymling med underarmar tjocka som Redwood-träd. Med enkla knapptryck kastar sig Riddick som ett rovdjur ut ur skuggorna och sänker sina handhållna hullingar i fienden. Händerna dränks i blod och det kalla stålet blänker till som en blixt innan han försvinner in i det oljiga mörkret igen.

För Starbreeze blir det dock allt svårare att gömma sig. Under 2009 lanserar de först ”Assault on dark athena” för att sedan jobba vidare med ett hemligt projekt på uppdrag av spelgiganten Electronic Arts.

Det är inte bara Härnösand som håller andan.

FAKTA

Starbreeze

Starbreeze grundades i Härnösand 1998 men är numera, sedan företaget slogs ihop med O3 Games, verksamt i Uppsala. Efter lågprofiltitlar som ”Enclave” och ”Knights of the temple” blev de stjärnor – eller åtminstone kritikerdarlings – över en natt med 2004 års ”The Chronicles of Riddick”, som dock aldrig blev den jättehit många hoppats på.

2006 tog Starbreeze revansch med det berättarmässigt briljanta ”The Darkness”, baserat på serietidningen med samma namn. ”The Darkness” fick den marknadsföring och de framgångar ”Riddick” egentligen förtjänade.