– Helt obegripligt att inte Xbox 360 vann

Aftonbladets expertpanel diskuterade Guldstickan

SPELA

"World of Warcraft" har blivit snuvad på "Årets spel" två år i rad. I fjol vann "Call of duty 4" och nu "Grand theft auto IV". Varför vinner inte "WoW" överlägset varje år?

Tobias Bjarneby säger: För att World of Warcraft-spelarna, bokstavligt talat, lever i en annan värld. Många av dem är inte intresserade av spel generellt, och läser varken recensioner av andra spel eller deltar i omröstningar kring dem.


Henrik Ståhl säger: WoW:s spelare är så klart en smula excentriska – men min gissning är att övriga spelnördar gör allt som står i deras makt för att just WoW INTE ska vinna. Med all rätt, egentligen.


Kristofer Ahlström säger: För att det krävs mer än en expansion för att vinna "Årets spel", är min gissning.


Henrik Ståhl säger: Men bryr sig Wowarna om att det "bara" är en expansion de spelar?


Tobias Bjarneby säger: Nej, Henrik, det gör de inte. Men de bryr sig inte om spelbranschen i stort.


Kristofer Ahlström säger: Nej, men - som Tobias säger - så tror jag att aktiva tyckare i ett sånt här fall inte är WoW-spelare.


Alfred Holmgren säger: Det hänger förstås på vem som röstar. Bland inbitna spelare är inte WoW nödvändigtvis allra störst. Däremot har det en oöverträffad räckvidd utanför dessa kretsar. Dessutom tror jag att just hardcorespelare värderar helt nya spel mycket högre än rena expansioner, vilket exempelvis Wrath of the Lich King förlorar på.


Alfred Holmgren säger: Jag känner inte igen antagonismen du beskriver, Henrik. Hade det handlat om CS så visst. Där finns det ett utbrett hat mellan lägren.


Henrik Ståhl säger: Jag känner igen antagonismen jag beskriver, annars hade jag nog inte sagt det. Det finns en schism mellan PC- och konsolspelare i allmänhet – och WoWare, casualgamers och hardcorenördar i synnerhet.


Alfred Holmgren säger: Du kallade det en gissning. Jag tror som sagt att hatet är mycket större mot andra spel, i synnerhet såna som många menar inte ens går att kalla spel. Jag har svårt att se att alla som röstat på GTA IV – eller ens en betydande del av dem – gjort det i något slags taktiksyfte, med WoW i hårkorset.


Alfred Holmgren säger: Sedan kan man ju tillägga att WoW-spelarna visst röstat – och faktiskt lyckats underminera denna enorma konspiration till den grad att Lich King hamnat på andra plats. Inte illa för en ren expansion.


"Mirror's edge" föregicks av en massiv hajp, har fått relativt höga betyg och vann Guldstickan som "Årets nykomling" och "Årets svenska spel". Ändå ses spelet, på grund av haltande försäljning, som något av ett misslyckande. Varför ska förläggare som EA bara se till försäljningssiffror när de mäter ett spels framgångar?


Peter Ottsjö säger: Det ska dom inte. Mirror's edge, tillsammans med en rad andra titlar, har trots allt skapat en positiv image för EA. Förhoppningsvis, och trots sämre tider, vågar de fortsätta satsa på helt nya spel.


Alfred Holmgren säger: Senast gick iofs EA – Patrick Söderlund, om jag inte minns fel – ut och sa att spel som Mirror's Edge och Dead Space kan vara mer slow burn än man väntat sig när de trängdes in mitt i vinterblotet. Kan ju vara ett rent försök att rädda ansiktet, dock.


Kristofer Ahlström säger: Sen ska det väl nämnas att Mirror's edge ändå sålt över 1 miljon ex, något som anses häpnadsväckande bra om man jämför med exempelvis musikbranschen.


Henrik Ståhl säger: Det är tragiskt att så är fallet – men hur ska de egentligen annars se på saken? Ett spel som säljer dåligt är per affärsmässig definition ett misslyckande. Hur bra det än må vara. Sen kan man bara hoppas att de ser det ur ett lite mer långsiktigt perspektiv, som Peter och Alfred beskriver.


Peter Ottsjö säger: Jag hoppas och tror att han har en poäng i det. Och med bra nedladdningsbart material kan man bygga en titel över tid. Lex Burnout paradise. Time trial-paketet till ME visar ju att spelet är väldeisgnat i grunden och värt att göra mer av.

Alfred Holmgren säger: Sedan kan man fråga sig hur tungt denna vaga uppfattning om en positiv image faktiskt väger kontra hårda siffror. Å andra sidan tror jag att just Mirror's Edge och Dead Space har potential att växa sig betydligt mer framgångsrika i framtiden (det senare är ju på väg att få tillökning i form av Extraction till Wii), och det ser nog EA också. Ett annat exempel är Boom Blox, ytterligare en hyllad titel som inte alls gjorde så bra ifrån sig som väntat. Även där är en uppföljare på väg.


"Fable II" kom bara på 12:e plats i "Årets spel" och Peter Molyneux bara på 7:e plats – efter relativt okända Alex Evans och Owen O'Brien – i kategorien "Årets person". Varför?


Henrik Ståhl säger: För att spelprofilerna ännu inte uppnått den stjärnstatus de förtjänar. Den stora massan vet inte vem Hideo Kojima är, men gillar man "Metal Gear Solid 4" röstar man på honom för att han gjort det spelet. Jag ser det som att de som röstat snarare lagt sin röst på spelet i fråga, inte personen bakom det.


Tobias Bjarneby säger: Jag vet inte hur det är med er, men jag har inte träffat någon spelare som verkligen brinner för Fable-serien. Alla tycker att Fable II var ett gediget hantverk, men ingen älskar det förbehållslöst. Så de lägger sin röst på något annat.


Alfred Holmgren säger: Jag vet inte om frågan känns så intressant. Finns massor av minst lika spännande titlar som hamnade mycket längre ner än Fable II. Ett spel som för övrigt inte lidit någon brist på uppmärksamhet, så jag har svårt att tycka synd om det när det ändå hamnade så högt upp.


Peter Ottsjö säger: Vilka spel tänker du på Alfred?


Alfred Holmgren säger: The World Ends with You, Dead Space, Spore, No More Heroes, Braid. Give or take.


Henrik Ståhl säger: Klart frågan är intressant! "Fable II" och Pelle M. tas ju bara upp som exempel, eftersom både han och hans spel är mer kända för den breda massan.


Tobias Bjarneby säger: Jag är snarare förvånad att Fable II hamnade högre än ett spel som Super Smash Bros Brawl.


Alfred Holmgren säger: Jag känner många som är helt sålda på Fable II. Som tillbringar lika mycket tid i det som andra gör i Fallout 3 eller GTA IV.


Henrik Ståhl säger: Jag är ganska förvånad över att Nintendospelen inte placerade sig högre än de gjorde över huvud taget. Var har de lojala nintendoiterna tagit vägen?


Läsarna utsåg, med god marginal, Playstation 3 till "Årets spelkonsol". Samtidigt halkade Wii ner från första till tredje plats. Vad beror det på?


Tobias Bjarneby säger: Till och med Nintendos mest trogna fans började att känna sig svikna av Wii-utbudet under 2008. Det finns nog dem som röstade på andra spel, och format, i ren protest.


Peter Ottsjö säger: Med tanke på att Nintendo satsar mer på nya tillbehör som heter WiiMotion Plus är det kanske inte så konstigt att till och med fansen har tröttnat en aning. När man ser till resultatet i Guldstickan är det inte direkt casualspelen som vinner.


Henrik Ståhl säger: Brist på smak och gott föredöme? Nej, det beror nog på att Nintendo inte presenterade överdrivet stekheta titlar under fjolåret, medan PS3 hade betydligt fetare utbud både vad gäller exklusiva titlar och multikonsolstitlar. Däremot är jag sjukt förvånad över att inte Xbox 360 tog hem en paradseger.


Kristofer Ahlström säger: Det sägs att Playstation Home har 4 miljoner användare. Lustigt, jag känner inte en enda. Obegripligt att inte Xbox 360 vann.


Alfred Holmgren säger: Tror det återigen handlar om vem som röstar. Bland hardcorespelare har inte Wii mycket till status (och det kan man ju förstå). Skulle vi fråga barnfamiljer istället skulle vi förstås få ett annat resultat. Men nu vet jag ju inte exakt vilka det är som faktiskt har röstat. Förvånar mig mycket mer att PS3 vinner över 360, faktiskt. En dyrare konsol med trögare spelflöde – men visst, ett slitstarkt varumärke och en lyxig konsol som i sig nästan känns värd sitt pris. Det kanske gör skillnaden.


Peter Ottsjö säger: Samtidigt är Sverige ett väldigt starkt PS3-fäste.


Kristofer och Peter skrev en artikel och krönika om hur spelvärlden gör stereotyper av färgade karaktärer. Och visst, spelvärlden schabloniserar människor oavsett ras och kön. Men de tekniska begränsningarna för att skapa flerdimensionella karaktärer finns inte längre. Så vad kan utvecklarna göra för att förbättra situationen?


Alfred Holmgren säger: Jag vet inte om utvecklare som varit med i 10–15 år har det i sig, faktiskt. Ser man på hela Resident Evil 5 – som aktualiserade frågan senast – är det ju ett dagismanus från början till slut. Vi behöver ett generationsskifte om det ska börja hända saker. Även om det förstås finns jättebegåvade, medvetna berättare i branschen redan nu.


Peter Ottsjö säger: De kan börja med att rekrytera kvinnor och människor med olika kulturell, religiös och etnisk bakgrund. Jag tycker Assassin's creed-teamet – som ju dessutom gjorde en poäng av det – är ett föredöme när det gäller mångfald.


Kristofer Ahlström säger: Det går väl aldrig att ha ryggen helt fri. En del t ex har hyllat Sheva i Resident evil som ett kvinnligt föredöme gentemot sina lantlolliga spellikar, medan andra skulle säga att hon bara är en man i kvinnlig outfit.


Henrik Ståhl säger: Spelutvecklarna måste ta det de gör på större allvar och med större pondus, och sluta underskatta spelarna. Inse att vi är trötta på stereotypiska pappfigurer och krystade handlingar i spel. Vi är redo för högre pretentioner och existentialism.


Tobias Bjarneby säger: Alfred har en bra poäng. De utvecklare som började göra spel när 16-bitsteknologin var det häftigaste vi hade gjorde de inte för att de ville porträttera intressanta personligheter.


Tobias Bjarneby säger: Capcom ser karaktärerna i Resident Evil 5 som en del av helheten, likt bandesignen, vapnen och så vidare.


Under vintervåren har vi fått spel som "Killzone 2", "Street fighter IV", "Halo wars", "Empire: Total war", "Dawn of war II", "Resident evil 5", "The Lost and damned" och "Chinatown wars". Vad ligger bakom den här explosionen av tunga spelsläpp på fel sida julhandeln?


Alfred Holmgren säger: Är det inte uppenbart?


Tobias Bjarneby säger: Dels görs de spelen av team som har högre status än sina kollegor på marknadsavdelningen.


Tobias Bjarneby säger: Men vad säger att "fel sida av julhandeln" inte är rätt sida av julhandeln?


Henrik Ståhl säger: Kan ju ha att göra med att man satsar allt på några få trumfkort. Skitkul med så många tunga släpp, men kan det påverka spelutbudet i sin helhet? Det vore inte särskilt förvånande om spelutvecklarna i och med finanskrisen bara vågar satsa på "storsläpp". Kanske har vi fler blytunga spel att vänta på "fel sida julhandeln", medan de mindre titlarna får stryka på foten.


Peter Ottsjö säger: Det handlar ju delvis om marknadsföringsstrategier, utvecklingstider och budgetår. Men förhoppningsvis beror detta också på att utvecklarna insett att de inte kan förlägga varje stor titel i november. Att spelen faktiskt har en större chans under det som betraktas som "fel period".


Henrik Ståhl säger: Alfred: nej jag tror inte det, för jag fattar inte riktigt vad du menar..?


Alfred Holmgren säger: Vad Ottsjö sa.


Alfred Holmgren säger: Alltså, om man ska bli lite branschnördig har vi ju samma problem med de stora spelmässorna. Att spelutgivarna förväntas ha tillräckligt många spännande nyheter för att fylla tre mässor på tre månader, mer eller mindre (även om de flyttats isär lite nu).


Vilka spel hoppas ni mest på i år? Och varför?


Tobias Bjarneby säger: Jag hoppas att det blir några spel att hoppas på i år.


Henrik Ståhl säger: Alltså, i en perfekt värld skulle jag dö av lycka om "Final Fantasy XIII" släpptes i år. Men det kommer ju inte hända. Just nu känner jag mig i övrigt en smula mätt efter förra årets bombardemang av bra spel. Eller egentligen vrålhungrig. Det är så många bra titlar jag missat så jag kommer förmodligen ägna större delen av 2009 med att tröska igenom förra årets skörd.


Tobias Bjarneby säger: Vi har ju vant oss vid att vid den här tiden på året känna till de flesta förläggarnas hela höst-lineup.


Kristofer Ahlström säger: Alan Wake. Alla vet ju att det släpps i år. Däremot har jag ställt in mig på att Heavy rain kommer bli en besvikelse.


Peter Ottsjö säger: Vågar man fortfarande hoppas på "Alan Wake"? Nej, det vågar man inte. Och "Heavy rain"? Jag blir livrädd när Cage kör en massa QTE-scener. Är det framtiden? Jag är mest nyfiken på vad Valve ställer till med. "Episode 3" och framtiden för "Portal". Jag är också nyfiken på hur Rockstar tänkt förnya "GTA".


Henrik Ståhl säger: "Alan Wake"! Självklart! Tack Kristofer. Och "Heavy rain", kan tilläggas.


Henrik Ståhl säger: Jag tror inte att Rockstar tänker anstränga ihjäl sig med att förnya "GTA". De kommer säkert nöja sig med att spotta ur sig fler "GTA IV"-expansioner tills marknaden mättats.


Alfred Holmgren säger: Efter de första månadernas tumbedövande urladdning orkar jag inte riktigt tänka framåt. Men ett nytt Street Fighter IV med favoriter som Makoto och Ibuki i karaktärsgalleriet, plus lite klassiska banor och låtar, vore nice. Enda SFIV failade med var den mest extrema fan servicen. Nu kräver jag upprättelse.


Tobias Bjarneby säger: En ny GTA IV-expansion, Halo 3: ODST, Half-Life 2: Episode Three, det känns lite som att 2009 blir expansionernas år. Hur kul det nu är.


Alfred Holmgren säger: Ingen som längtar ihjäl sig efter LA Noire? Inte för att jag räknar med att det släpps i år, men apropå Rockstar och så.


Tobias Bjarneby säger: Men med tanke på konjunkturläget är det väl ett ännu säkrare drag än traditionella uppföljare.


Henrik Ståhl säger: Men va, "Heavy rain" en besvikelse? But why?! Jag har känt en viss strimma hopp kring det spelet. Att det blir... ja, något mer. Inte en Big Mac med plusmeny, som "Dead space" (okej, dålig jämförelse, men ni fattar).


Peter Ottsjö säger: Det tror jag absolut inte är fallet. Rockstar är ju inte mycket för att "nöja" sig med saker. Men framför dem ligger en enorm utmaning i att inte bara polera sitt koncept. De måste våga förnya sig – inte minst i hur de designar uppdragen.


Alfred Holmgren säger: Ska bli intressant om Alan Wake fortfarande lyckas kännas grafiskt överväldigande efter alla dessa år. Det var ju ett av trumfkorten när det utannonserades.


Henrik Ståhl säger: Jag tvivlar inte på att Rockstar vågar förnya sig, men jag tror inte att de känner något behov av att göra det. Inte så länge "GTA IV" storhyllas och det räcker med att släppa expansioner. Dumt att inte mjölka ur ett vinnande koncept, liksom.


Alfred Holmgren säger: Dissa Dead Space? Nu måste jag (och svenska folket) be dig lämna diskussionen, Henrik.


Henrik Ståhl säger: Dissa? Nej nej. Big Mac funkar ju i ur och skur. Tre smarriga plus. Det är ett fint betyg till ett spel som egentligen inte har så mycket att komma med.


Kristofer Ahlström säger: Dead Space var ett korthus byggt av klyschor. Men av någon lustig anledning kunde man inte låta bli att beundra det där korthuset, att det aldrig föll samman liksom.


Kristofer Ahlström säger: Som Ottsjö sa angående Heavy rain: QTE-scenerna. Fick vi inte nog av typ sju minuters oavbrutet QTE i Fahrenheit? QTE är för 2000-talet vad "interactive movie" för 90-talet.


Tobias Bjarneby säger: Jag förstår inte riktigt vad alla ser i Heavy Rain, eller ens i förhoppningen om vad det kan bli?


Henrik Ståhl säger: Okej, men då kan ju jag kramas med mina förväntningar på "Heavy rain" i ensamhet då.


Kristofer Ahlström säger: Bjarneby: Att det kan göra realitet av den goda tanke som var Fahrenheit.


Tobias Bjarneby säger: Gå på bio istället.


Alfred Holmgren säger: Jag tror inte folk ser saker i Heavy Rain lika mycket som de gör det i allt David Cage häver ur sig. Han ger oss ju precis det vi vill höra, apropå det om utvecklare som inte är mogna att teckna övertygande karaktärsporträtt eller whatever. Cage har ju utnyttjat läget och försökt profilera sig som vår messias. Att sedan både Fahrenheit och, verkar det som, Heavy Rain egentligen är rätt träiga dussinthrillers må tydligen vara hänt. Så länge Cage fortsätter orera om hur levande och dynamiskt och vuxet allt är.


Peter Ottsjö säger: Nej, David Cage vill ju så gärna vara en stor berättare och vi vill väl så gärna att han ska lyckas. Men egentligen har han ju inte bevisat något mer än att han verkar vara duktig på ansiktsanimationer och att han är bra på att marknadsföra sig själv. Egentligen.


Henrik Ståhl säger: Jag gillade Fahrenheit. Eller i alla fall första hälften, innan allt kukade ur totalt. Purple Clan kan fara åt helvete. Men jag gillade Fahrenheits intentioner, ambitioner och pretentioner. Och jag hoppas hoppas hoppas att David Cage har lärt sig av sina misstag.


Alfred Holmgren säger: Sedan måste jag säga att branschen faktiskt är mån om att utveckla QTE-greppet. Se bara på Ninja Blade, som tar ett viktig steg mot målet att göra ett helt spel som bara styrs med slumpmässiga knappkombinationer på kommando.


Tobias Bjarneby säger: Jag är helt ointresserad av David Cage. Men han har helt klart lurat en hel generation 25-35-åringar som tror att det kommer bli möjligt att spela Sopranos- och Gudfadern-boxarna en dag.


Peter Ottsjö säger: "Gå på bio istället" är ett vanligt förekommande argument. Det är lätt att säga så. Som om det skulle finnas en motsägelse i att skapa trovärdiga karaktärer bara för att de existerar i spelvärlden. Det köper jag inte.


Alfred Holmgren säger: Om han lärt sig av sina misstag skulle han göra det där mänskliga dramat han alltid kacklar om. Istället blir det ju mord och blod och mysticism av allt. Han verkar inte ens tro på sig själv som historieberättare när han måste gardera med så typiska spelingredienser.


Peter Ottsjö säger: Det är samma sak med "spel är bara underhållning". Eller hur. Och film är består bara av komedier.


Henrik Ståhl säger: Jag håller med Peter. Jag tycker att det är tråkigt att spelmediet fortfarande har så dåligt självförtroende. Om en bra story och ett komplext personporträtt kan göra sig bra på film – ja, då kan det banne mig göra sig bra i spel också.


Tobias Bjarneby säger: Det finns ett problem i att försöka efterapa film när spel är någonting helt annat. Jag tycker det känns som bortkastad tid och talang eftersom det inte är genomförbart.


Henrik Ståhl säger: Jag tycker att det är pessimistiskt att säga att det inte är genomförbart. Och dessutom inte sant.


Peter Ottsjö säger: Jag pratar inte om att efterapa film. Jag pratar om att skapa trovärdiga karaktärer. Herregud – om seriealbum kan jämföras med mästerliga romaner borde spelvärlden kunna vaska fram en karaktär eller två som man kan känna igen sig i.


Tobias Bjarneby säger: Det dåliga självförtroendet blir väl bara ännu tydligare om man försöker vara något man inte är?


Henrik Ståhl säger: Men vi ÄR ju mer än plattformshoppande, gulligull och lallande! Tänk er om "Mirror's edge" hade haft en handling värd namnet, vad bra det hade varit. Alltså ÄNNU bättre än det redan är. Tanken är smått svindlande. I stället visade Dice prov på det dåliga självförtroendet och slängde in ett förolämpande skämt till handling. Tragiskt. Och sorgligt. Till exempel.


Peter Ottsjö säger: Och spelvärlden har en eller två såna karaktärer, jag säger inte något annat. Men det är väldigt sällsynt. Varför ska exempelvis shooters som Gears of war eller Killzone 2 bara bestå av pubertala idioter med fuckfloskler? Inte konstigt att tonen blir därefter på exempelvis Xbox Live.


Tobias Bjarneby säger: Storheten med spel är leken. Men det är en väldigt provocerande sak att säga till vuxna män.


Henrik Ståhl säger: Ungefär som att Harry Potter-böckerna har ett omslag för barn och ett för vuxna, för att de vuxna känner sig obekväma med att köpa barnböcker till sig själva? Nej, det köper jag inte. Jag gillar lek och underhållning, men även intressanta politiska intriger och berörande berättelser om levnadsöden. Det bör finnas både-och även i spelens värld.


Peter Ottsjö säger: Tobias, leken och eskapismen är absolut en oerhört betydande del för spelmediet. Men allt måste inte vara briljant designat Miyamoto-hoppande. Det ena utesluter inte det andra.


Tobias Bjarneby säger: Problemet är snarare att man sätter "gullugull", "lallande" och "plattformshoppande" på ena sidan och "trovärdiga gripande karaktärsporträtt" på den andra.


Alfred Holmgren säger: Jag tror ni pratar förbi varandra. Tobias menar nog inte att trovärdiga personporträtt och gripande manus är förbjuden mark för spel (då skulle han inte ha hyllat Final Fantasy under hela sin karriär). Men att närma sig ett övertygande berättande enbart med hjälp av grepp lånade från Hollywood (och ofta missförstådda på vägen) riskerar att bli fruktlöst. Det är till exempel därför Metal Gear Solid 4 är så dåligt.


Då tackar vi panelen för en intressant diskussion – och Aftonbladets läsare för att ni röstat fram 2008 års bästa spel och gjort Guldstickan till Sveriges största spelpris!