Alfred Holmgren VS Kristofer Ahlström

SPELA

De kan nästan inte enas om något.

Allra minst i spelens värld.

Vi pratar förstås om Kristofer Ahlström och Alfred Holmgren – recensenterna som delat upp Aftonbladets läsare i två läger sedan ja, typ begynnelsen.

Här väljer de sina favoriter bland de nominerade i Guldstickan 2008.

Vems parti tar du i spelstriden?

ALFRED HOLMGRENS VAL:

ÅRETS SPEL

The world ends with you

Världen tar inte slut här. Det gör däremot kampen om 2008 års bästa spel.

"The world ends with you" tar så många nya grepp att det vore omöjligt att lista alla, men framförallt springer det ur en oantastlig känsla för estetik och beroendeframkallande speldesign.

ÅRETS SPORT/RACING

Pure

Det skulle ha stått "Motorstorm: pacific rift" här. Men när Sonys stolthet fastnade i årsgamla hjulspår, och det briljanta "Sega rally" stod utan uppföljare, fanns det egentligen ingen konkurrens. "Pure" är rasande snyggt, dynamiskt, hektiskt – och så högtflygande att det borde utses till årets flygsimulator också.

ÅRETS SPELKONSOL

Xbox 360

Trots att hårdvarudefekterna fortsätter dra fram som en rödblinkande pest genom spelvärlden finns det ingen konsol som kan konkurrera med Xbox 360 när det gäller spelutbud eller onlinemöjligheter. Försprånget ser inte ut att ge Microsoft någon seger i konsolkriget, men det har gett deras användare de bästa spelen.

ÅRETS SVENSKA SPEL

Noitu Love 2

Det pratas mycket om Sverige som en maktfaktor i spelbranschen. Men många missar att vårt inflytande är minst lika stort på den sprudlande indiescenen. Ett av de bästa exemplen är enmansarmén Joakim "Konjak" Sandbergs "Noitu love 2". Ett spel som, om det hade släppts för tio år sedan, hade varit en odödlig klassiker idag – och som förhoppningsvis är just det om tio år till.

ÅRETS PERSON

Jonathan Blow

Mannen som gav den alltmer betydelsefulla indiescenen ett ansikte. Ett arrogant, pretentiöst, idealistiskt ansikte. Men så gjorde han också, för egna pengar, ett av årets bästa, vackraste och fyndigaste spel – "Braid".

ÅRETS NYKOMLING

Dead space

När man hyllar människorna och spelen som spräckt ramar och tagit mediet in på outforskad mark är det lätt att glömma bort de mer traditionella titlarna, de som istället lyft gamla genrer till nya nivåer. Här är det bästa exemplet på det. "Dead space" gör inget nytt. Det gör bara allt bättre än någon annan.

KRISTOFER AHLSTRÖMS VAL:

ÅRETS SPEL

Grand theft auto IV

Många kommer givetvis att försöka. Men det kommer dröja länge, länge innan vi ser ett spel som ens rör sig i närheten av samma nivåer som Rockstars komplexa och genomarbetade mästerverk, där varje tegelsten i Liberty City känns placerad med eftertanke.

ÅRETS NYKOMLING

Left 4 dead

Bra spel handlar om att hålla spelaren på tårna. Så att Valves zombieepos inte var det grafiskt läckraste uppvägdes definitivt av att det var spelversionen av två sporrar mot revbenen, om och om igen.

ÅRETS SPORT/RACING

Burnout Paradise

Det var som att vara tillbaka bland barndomsårens bilmattor och leksaksfordon. Men Paradise var den sepiatonade och öppna asfaltsdröm som ”Need for speed”-spelen aldrig lyckats förverkliga. Kör- och krockglädje som aldrig tycks ta slut.

ÅRETS SVENSKA SPEL

Mirror’s edge

Gatuakrobatiken parkour är väldigt häftig i teorin, men som i praktiken mest slutar med en gäspning. DICE skapade en simulator som fick det att suga i maggropen från första sekund.

ÅRETS KONSOL

Xbox 360

På spel- och onlinefronten var Xbox den överlägsna konsolen. Och när man dessutom började med kringprodukter som luckrade upp Sonys monopol på socialt spelande var det inte längre någon tvekan om vem som lyckats bäst på både hård- och mjukvarufronten.

ÅRETS PERSON

Hideo Kojima

Han skulle egentligen inte göra det. Han skulle låta ”Metal gear solid”-sagan vila. Men han kom tillbaka, och den japanske visionären gav oss med ”Guns of the patriots” en värdig avslutning på spelvärldens bästa såpopera.