Spela co-op – med dig själv

Ur led är denna XBLA-shooter

SPELA

SHOOT ’EM UP Det är kanske inte rättvist, kanske inte logiskt – men varje gång jag hör ordet ”hardcorespelare” så tänker jag på en scen i ”The matrix”. Mannen som kallar sig Cypher sitter framför tre skärmar och observerar den digitala världen (det vi tror är verkligheten men som egentligen är en datorsimulering, remember?) – och det han ser är bara mängder av siffror och data som forsar fram i en aldrig sinande ström. Det är all information han behöver.

Kanske är det lite så det är att vara hardcorespelare, tänker jag. Det verkar ju inte spela någon roll för dem hur ett spel – en digital verklighet – ser ut, låter och känns. Det enda som verkar spela någon roll är siffrorna, poängen, levlarna, combomultiplikationerna.

Tid i kvadrat

”Zeit²” – eller ”Tid i kvadrat” som spelet säkert kommer att döpas till vid eventuell svensklokalisering – är ett spel för hardcoremänniskorna. Det är ett spel som lägger all vikt på att få sina spelare att samla ihop så många poäng som möjligt.

Så varför ska vi samla poäng i just ”Zeit²”, när det nu redan finns så många andra spel att göra det i? Tyska skaparna Brightside Games svar är följande:

För att det är ett shmup (shootersubgenren som oftast går ut att ett rymdskepp flyger genom ett tvådimensionellt landskap och skjuter sönder tusentals andra rymdskepp i syftet att rädda rymden) som låter spelarna spola tillbaka tiden ibland. Och det fina med detta är att så fort man sätter igång tiden igen så fortsätter rymdskeppet i den andra tidslinjen att existera en stund. Detta kan man utnyttja för att maximera sin effektivitet, det blir i princip – som spelets slogan säger – som att spela co-op med sig själv.

Så nära

Och de har ju någonting här, Brightside Games, det är ju en spännande och stundtals underhållande mekanik. Men när man spelar kan man – ifall man inte råkar vara onaturligt intresserad av poäng och combos – bara tänka på en sak: åh, om det bara fanns något sätt att ta sig in på utvecklarnas tidiga möten och säga åt dem att här funkar inte. Ni kan inte göra ett spel med mindre miljövariation än en genomsnittlig Atari 2600-titel, ni kan inte göra ett spel där samma musik loopas i evighet, ni kan inte göra ett spel som känns så sterilt, så avlägset, så livlöst.

Lite efterforskningar visar att spelet varit i princip färdigt sedan sent 2009 – och ”Zeit²”s tidspolarknapp kan bara ta en 4,2 sekunder bakåt i tiden.

Inte ens den kan alltså rädda Brightside Games.

FAKTA

➕➕ Zeit²

Från 7 år

Format: Xbox 360 (nedladdning, 100 kr)

Johan Martinsson