”Nintendo 3DS skulle egentligen inte ha 3D”

Nintendo lyfter på locket
inför Japan-lanseringen

SPELA

En uppföljare till Nintendo DS – utan 3D och gyroskop.

Det var Nintendos ursprungliga plan.

Sedan fick de se ”Mario kart” i 3D.

Vi rekommenderar inte att du befinner dig i Tokyo på lördag.

Det är nämligen då som Nintendo till slut släpper sin efterlängtade bärbara konsol 3DS i hemlandet – och om kaoset kring föregångaren Nintendo DS är något att gå efter kommer det bli blodigt.

Projektledaren talar ut

För att fira denna nationella högtid har japanska speltidningen Famitsu tillägnat 3DS hela 60 sidor av den här veckans nummer. Enligt Andriasang intervjuar Famitsu Hideki Konno, projektledare för 3DS.

Bland annat avslöjar Konno att 3D inte ens var en del av planen för 3DS till att börja med. Målet från början var helt enkelt att skapa en bakåtkompatibel uppföljare till Nintendo DS – därav den väldigt snarlika utformningen.

”Gyroskop förändrar spelandet”

Inte förrän Konno provat att spela ”Mario kart Wii” på en 3D-monitor blev han övertygad om att den revolutionerande funktionen var rätt för projektet. Även gyroskopet i konsolen ska ha adderats sent under utvecklingen. Den skyldige? Shigeru Miyamoto, givetvis.

– Det känns som att något saknas, ska Nintendos stjärndesigner ha sagt.

– Om vi hade ett gyroskop skulle vi verkligen kunna förändra spelandet.

Nintendo 3DS släpps i Sverige 25 mars.

Förhoppningsvis utan blodvite.