”Contra” är tillbaka

Hard corps är i klass med klassikerna – på pappret

SPELA

SHOOT ’EM UP Sargade skyskrapor under en himmel färgad av sot. Små insektliknande varelser väller ut ur kroppsöppningar på stora insektsliknande varelser. Världen brinner.

Under ”Contra”-seriens storhetstid byggde Konami upp en ”Terminator”-framtid, strösslade den med HR Giger-monster och skapade därmed något av det tyngsta som någonsin burit en Nintendo-stämpel.

Dramatisk omstart

Men det var då.

Nu gör Konami en dramatisk omstart av serien. Det mesta är utbytt. Titeln är nu ”Hard corps”, himlen är nu blå, hjältar och fiender verkar vara tagna direkt ur inhyrda utvecklarna Arc Systems färgglada fightingserie ”Guilty gear” – och bossarna ser inte längre ut som enorma, avskyvärda rymdmonster. De ser snarare ut som om de skulle duka under av att få en pokeball i skallen.

Tyngden fattas

Det gör de dock inte. ”Hard corps: uprising” är svinsvårt. Och absolut tillräckligt bra för att rent spelmekaniskt kunna mäta sig med några av seriens giganter. Sprintknappen, combosystemet och levlandet är både välkomna och välfungerande nyheter.

Men så har vi det här med inramningen. Det svårt att svälja alla animekaraktärer, halvgeneriska fantasybakgrunder och glada färger. Man saknar tyngden.

Om det här är ”Contras” framtid så måste man säga att den ser ljus ut.

Tyvärr är det inte en särskilt bra sak.

FAKTA

➕➕➕ Hard corps: Uprising

Från 12 år

Format: Xbox 360 (nedladdning, 140 kr)

Johan Martinsson