Kinect inte någon större upplevelse

Kristofer Ahlström: Störande moment och naiv estetik

SPELA
Kristofer Ahlström.
Kristofer Ahlström.

Jag fattar ju. Jag fattar att Microsoft med Kinect vill ta oss närmare spelen genom att kapa alla mellanhänder. Eller handkontroller, då.

Direkt från maskin till människa utan några störande moment.

Problemet är att effekten blir den rakt motsatta.

Alla försök att hänföras av spelen – att uppleva dem – bryts abrupt med den obekväma insikten av att man står rakt upp och ner och viftar med armarna. Allt blir så fysiskt att det psykologiska hamnar på efterkälken. Man är så upptagen med att svänga på höfterna att det inte ges tid eller utrymme till att hinna uppleva så mycket.

Kanske vänjer man sig vid tekniken. Jag tänker inte stanna kvar tillräckligt länge för att ta reda på det.

För precis som med Wii har kapaciteten lagts så mycket på det tekniska att spelens presentation lämnar mycket övrigt att önska. Den naiva estetiken i spel som "Kinect adventures", "Joy ride" och "Kinect sports" skrämmer bort oss som hela tiden tjatat om att spel ska våga tänja på de kulturella gränserna.

På så sätt är Kinect bara ett steg bakåt.

FAKTA

Så mycket får du betala för Kinect

Har du redan en Xbox 360 kostar Kinect runt 1500 kronor och då får man spelet "Kinectimals" på köpet. Funderar du på att köpa en Xbox 360 tillsammans med Kinect finns ett paket med konsol, 250 gigabytes hårddisk och Kinect för strax över 3000 kronor.

Microsoft försvarar priset med att Kinect inte kräver några kontroller eller andra tillbehör.

Kristofer Ahlström