Alltför lättviktigt

Joyride till Kinect är inget hot mot Mario Kart-spelen

SPELA

Jag har alltid varit av åsikten ”ju fetare desto bättre” när det gäller racingspel. Kan man inte få ett helt arkadkabinett så åtminstone en så stor och tung ratt som möjligt. Annars kan man lika gärna köra med handkontroll.

Låt oss därför raskt konstatera att stå och köra med låtsasratt med utsträckta armar är ungefär så ocoolt som det kan bli.

Däremot imponerar följsamheten hos bilarna i ”Joyride” – små handvridningar räcker för att smidigt kryssa mellan motståndarna. I luften får man lätt bilen att volta och snurra genom att vrida på kroppen. Och nu – äntligen! – kommer det där automatiska lutandet av kroppen som vi har sysslat med sedan det första racingsspelets dagar att ge effekt.

Men eftersom knappar för gas och broms saknas sköter bilen den biten själv och det känns ofta som att man agerar passagerare lika mycket som förare. Trots fem varianter på bilkörandet, från rena racinglopp med eller utan vapen till stuntuppvisningar, är ”Joyride” i nuläget alldeles för lättsamt för att utgöra någon seriös konkurrent till andra kart-spel.

Magnus Eriksson