Spela

Spelvärldens elit samlas – på GDC i San Francisco

Game Developers Conference
är spelutvecklarnas höjdpunkt

Foto: GDC
Spelas Michael Gill på plats i San Francisco.
Spelas Michael Gill på plats i San Francisco.

Electronic Entertainment Expo, Gamescom och Tokyo Game Show brukar utmålas som spelårets tre allra viktigaste händelser. Enorma spektakel som spelföretagen plöjer ner miljontals dollar i för att sno åt sig så mycket som möjligt av rampljuset. Resultatet blir en soppa av superstjärnor, kulisser och – i sista hand, känns det stundtals som – spel.

För den som söker mer än båsbrudar, kvacksalvare och hörselskador finns det bara ett alternativ.

Indieutvecklarnas vattenhål

Game Developers Conference i Moscone Center i San Francisco är spelutvecklarens höjdpunkt på året. Här har inte senaste skärmdumparna ett särskilt högt egenvärde. Här deltar man istället i praktiska seminarier om speldesign, diskuterar hur man tar betalt i sociala nätverksspel, lyssnar på föreläsningar om hur depression ska omvändas till kreativitet och – förstås – drinkminglar med spelutvecklareliten.

Och för indieutvecklarnas toppskikt är det här det närmaste man kommer en personalfest. För spelbranschens oberoende, de som vägrar sälja ut till de stora förläggarna, erbjuder Independent Games Sumit (som hålls i samband med GDC) ett vattenhål i en annars väldigt oglamorös vardag.

Svenska stjärnor lyser

Extra roligt med årets GDC och IGS är den tydliga svenska närvaron. Electronic Arts avtäcker Battlefield 3 – tveklöst ett av årets största lanseringar – samtidigt som indietitlar som ”Minecraft”, ”Amnesia”, ”Toys” och ”Shot, shot, shoot” tävlar om ära och prispengar i ovanligt många kategorier i årets Independent Games Festival.

Det går inte att ta miste på att det här är en konferens av och för spelutvecklare. Över mässgolvets mönstrade heltäckningsmatta studsar entusiastiska unga män (andelen kvinnor tycks dock öka för varje år) med Markus ”Minecraft” Persson-hattar och urtvättade huvtröjor. Kaffemaskinerna går heta och sockerhalten är skyhög.

Det här är långt från de stora spelmässornas otyglade hedonism. Och tur är väl det. Det är ju här grunden läggs för framtidens spel.

FAKTA

Fem saker att se fram emot på GDC 2011

Classic Game Postmortem Minnesrunor över några av spelhistoriens viktigaste titlar (bland andra ”Prince of Persia” och ”Doom”), direkt ur munnen på spelens skapare.

Killscreen vs Scandinavia Vilda indiekollektivet Copenhagen Game Collective bjuder upp till fest med skandinaviska förtoner. Massor av exklusiva spel och galenskaper.

”Battlefield 3” Svenskt smäller högt på GDC 2011, och allra högst smäller Dices efterlängtade ”Modern warfare”-dödare.

Independent Games Summit Branschens DIY-betonade skuggsida, där de oberoende fritt får leva rövare.

Game Developer Awards Kanske det närmaste spelbranschen kommer en Oscarsgala. Med karismatiske Tim Schafer som toastmaster.

Michael Gill