Spela

”Vi ska bli nummer ett”

Dices VD stakar ut vägen framåt – för Battlefield 3

Lars ”Mr Battlefield” Gustavsson och Karl Magnus Troedsson på Dataspelsgalan 2010.
Lars ”Mr Battlefield” Gustavsson och Karl Magnus Troedsson på Dataspelsgalan 2010.Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD

Målet med ”Battlefield 3” är klart: att spöa ”Call of duty”.

– Det är en jätte som står framför oss, säger Karl Magnus Troedsson, VD på Dice, i en stor intervju i två delar.

Vilka är de viktigaste målen med ”Battlefield 3”?

– Oj, det är ganska många. Ett av dem är att, om man nu får vara lite fluffig och emotionell, göra en äkta uppföljare till ”Battlefield 2”. Det spelet släppte vi 2005 och det är fortfarande många av våra hardcorefans på PC som håller det som det ”riktiga ’Battlefield’”.

– Det var en av anledningarna till att vi skapade en sidoserie med ”Bad company”-spelen, där vårt fokus var att få ”Battlefield” att fungera bra på Xbox 360 och Playstation 3. Första ”Bad company” hade ingen PC-version, vi var tvungna att lägga all kraft på konsolerna. Nu går vi all-in på PC igen, tillsammans med de andra konsolerna och lärdomarna från ”Bad company”-spelen.

”Älskar att göra spel”

– Det andra målet är att lansera Frostbite 2. Det här blir första spelet som vi bygger på den nya versionen av motorn.

– Men kanske viktigast för mig, som vd för studion, det är att ta ”Battlefield”-serien till nästa nivå. Nu tävlar vi med de största i genren, mitt mål är att vi ska bli nummer ett bland shooters, det är dit vi ska.

Ni ska bli större än ”Call of duty”?

– Vi ska bli större, bättre, snabbare, snyggare – allting.

Sälja fler exemplar?

– Det kommer definitivt med det också. Jag säger inte att det här är något vi gör över en natt. Vi kanske är kaxiga men vi är inte arroganta, det är en jätte som står framför oss. Så det kanske tar lite tid, men det är vårt mål. Vi är hungriga här på Dice, vi har varit det länge.

”Call of duty” kommer numera ut i en eller annan form en gång om året. Blir det samma med ”Battlefield”?

– Om man bara skulle sitta med finanserna, vilket jag gör mycket av min tid, så självklart. Det blir mer pengar in till studion. Men jag är utvecklare från början, jag började som level designer för elva, tolv år sedan. Jag älskar att göra spel, det är därför jag jobbar på Dice. Att tvinga två team att leverera en produkt varje år är inte bra för kvaliteten. Ska man göra det måste man hitta ett vaggande fram-och-tillbaka så som Treyarch och Infinity Ward har gjort. Att ha en studio som levererar ett spel varenda år tror jag är en omöjlighet. Både kreativt och kvalitetsmässigt. Så nej, jag skulle inte tvinga ut ett ”Battlefield” varenda år.

”Vi testar fler nya grejer”

– Däremot har ju Dice ganska medvetet bestämt att vi inte bara ska göra ”Battlefield”-spel här. Vi tog ett rejält steg åt sidan när vi gjorde ”Mirror’s edge” och det kommer att bli fler såna framöver när vi testar nya grejer. Vi tänker pröva allt från nya koncept till nya affärsmodeller till nya distributionsmetoder.

Er nya motor imponerade på PC. Vad innebär det för Playstation 3 och Xbox 360-versionerna?

– Alla har sina styrkor och sina svagheter. PC:n är mer skalbar, det finns en högre nivå där. Speciellt de som gillar att spela shooters har ju snabba maskiner med tunga och bra grafikkort. Så när vi tittar på hur ”Battlefield 3” kommer att se ut på konsol så kommer det ju inte, det kan inte, det är fysiskt omöjligt, vara lika snyggt som det är med absolut bästa grafikkortet på PC:n, med de senaste processorerna. Det går inte. Det kommer att bli en miniminivå.

”Grafikskillnad mellan PC och konsol”

– Men däremot skulle jag vilja påstå att vi till exempel med ”Bad company 2” har bevisat att man kan göra väldigt, väldigt mycket på konsol. Om man bara verkligen bestämmer sig för det. Av det ni har sett av Frostbite 2 och demonstrationen av ”Battlefield 3” handlar ju mycket om det visuella, det är animationer och det är visuell renderingskvalitet. Men det finns ju en massa andra grejer som Frostbite innehåller i bakgrunden. Streaminglösningar och andra smarta sätt att jobba som gör att vi kan få ut mer imponerande saker på skärmen fast än man inte utnyttjar lika mycket minne eller av processorer.

– Så det kommer att vara en skillnad, om jag sa något annat skulle jag sitta och ljuga, men däremot kommer det att se väldigt bra ut på konsol också.

Är det ett steg framåt jämfört med ”Bad company 2” på konsol? Kommer det här ser bättre ut på konsol jämfört med ”Bad company 2”?

– Utan tvivel. ”Battlefield 3” kommer se markant bättre ut på konsol.

Imorgon: "Vi har en ny publik som älskar att spela tajta, urbana infanterisoldatkartor. Ibland vill de inte ha fordon överhuvudtaget."

FAKTA

Din snabbguide till ”Battlefield 3”

När släpps spelet?

I höst. Exakt datum är ännu inte offentliggjort.

Är ”Battlefield 3” en uppföljare till ”Bad company 2”?

Av omslaget att döma skulle man kunna tro det. Men nej, det är en rak uppföljare till ”Battlefield 2”.

Vilka plattformar kommer spelet till?

PC, Playstation 3 och Xbox 360.

Vad är Frostbite 2?

Dices nya motor. Enligt deras egna skrytord: ”’Battlefield 3’ är byggt med den senaste tekniken och bjuder på överlägsen visuell kvalitet, en känsla av storskalighet, massiv förstörelse, dynamiskt ljud och otroligt levande karaktärsanimationer”. Spela lovar att återkomma med en egen bedömning.

Var utspelar sig ”Battlefield 3”?

I en nära framtid. Tre av platserna är New York, Teheran och Paris. Spelaren kommer att anta rollen som amerikansk marinkårssoldat.

Vad är ”Back to Karkand”?

Det är ett paket med fyra kartor från ”Battlefield 2” (Strike at Karkand, Gulf of Oman, Sharqi peninsula och Wake Island). Vapen och fordon från ”Battlefield 2” följer också med. Skillnaden är att kartorna nu ritas upp med kraften i Frostbite 2 och att de kommer med achievements/trophies.

”Back to Karkand” ingår i ”Battlefield 3: Limited edition” men ska dessutom gå att köpa digitalt en månad efter premiären.

Hur många spelare i multiplayer?

64 i PC-versionen, 24 i konsolversionerna.

Är jetplan med?

Japp.

Kan man krypa?

Det kan man. Prone är med. Däremot blir det inga ”delfindyk” (som ett tag plågade ”Battlefield 2”), det har Dice-designern Alan Kertz hälsat via Twitter.

Men, vad fan händer med PC-versionen ”Battlefield 1943” egentligen?

EA har lagt ner den, för att satsa allt på ”Battlefield 3”. De har dessutom lagt ner PC-versionen av Onslaught-läget till ”Bad company 2”.

Jaha, men hur hanterar de PC-versionen av ”Battlefield 3” då?

Dice har PC-versionen som förstaplattform. VD:n Karl Magnus Troedsson säger till Spela:

– PC-versionen kommer att få extra kärlek, det kommer att finnas unika inslag på PC som inte finns på konsol. Alla PC-fans kommer verkligen att uppskatta ”Battlefield 3”. Jag kan inte berätta alla detaljer, vi vill hålla lite till längre fram, men PC-plattformen får speciellt mycket uppmärksamhet den här gången.