Facebook i allians med speljätten EA

Dragon age legends släpps bara på sociala nätverket

Kommande ”Dragon age 2”.
Kommande ”Dragon age 2”.
SPELA

Electronic Arts storsatsar på Facebook. Inför jättesläppet av ”Dragon age 2” nästa år har man utannonserat en 2D-version som endast kan spelas på Facebook.

40 procent av Facebooks användare nyttjar sajten för att spela spel, enligt grundaren Mark Zuckerberg. Det är 200 miljoner människor.

Inte konstigt då att Electronic Arts nu berättar att de storsatsar på det sociala nätverket. Spelutvecklaren Playfish, som ägs av EA, är redan ansvarig för två av de tio mest populära spelen på sajten just nu – ”Pet society” och ”Restaurant city”.

Men för att förenkla saker och ting för alla som spelar Electronic Arts spel har man nu kommit överens med Facebook om att bara tillåta den speciella valuta som används där.

Dessutom utannonserades ”Dragon age legends” idag. Det är ett spel som ska få alla som ser fram mot del två i Biowares omåttligt populära spelserie ”Dragon age” att bli ännu mer peppade – och det släpps bara på Facebook.

I ”Dragon age legends” ska man socialisera med sina vänner i en tecknad, ganska harmlös 2D-värld där man kan utföra uppdrag, dela belöningar och tillsammans bygga ett mäktigt kungarike.

Electronic Arts gjorde ett försök med ett liknande spel, flash-baserade ”Dragon age journeys”, inför släppet av det första ”Dragon age”. Det hade dock inte den sociala aspekt som Facebook-spelet kommer att erbjuda när det släpps i februari.

De som väljer att följa med in i gemenskapen kommer att belönas med upplåsbart och värdefullt godis till ”Dragon age 2”.

Jonas Högberg