Spela

Svensk dominans på stora indiespelgalan

Svenska spelen vann
hälften av alla priser

”Minecraft”.
”Minecraft”.

Det blev storslam för ”Minecraft” och ”Amnesia: The dark descent” på indiespelgalan Independent Games Festival.

Fem av tio priser tilldelades de båda svenska spelen. ”Minecraft” vann för bästa spel.

”Amnesia: The dark descent”.
”Amnesia: The dark descent”.

Independent Games Festival är indiespelscenens största prisgala och går av stapeln på Game Developers Conference varje år.

2009 vann Erik Svedäng något oväntat galans stora pris, Seamus McNally Grand Prize, med sitt ”Blueberry garden”. I år var det ännu en svensk som plockade hem samma pris.

Succé för ”Minecraft”

Den här gången var det dock betydligt mindre otippat. Markus Perssons ”Minecraft” har tagit spelvärlden med storm, och en tydlig fingervisning om hur innovativt och populärt spelet är fick Persson när han senare på kvällen vann ytterligare priser på GDC:s egen prisutdelning (bästa debutspel, bästa nedladdningsbara spel).

När han skulle ta emot IGF:s stora pris såg han märkbart tagen ut.

– Alla som någonsin gjort ett spel eller spelat ett spel, ni är fantastiska, sa Persson i sitt tacktal.

”Minecraft” vann dessutom publikens pris.

”Amnesia” prisades

Helsingborg-baserade spelutvecklaren Frictional Games firade även de stora framgångar på prisgalan med sitt ”Amnesia: The dark descent”. Enligt IGF:s jury utmärkte spelet sig för såväl bästa teknik som bästa ljud. Frictional fick även det speciella sponsorpriset Direct2Drive Vision Award.

Galans största skratt fick sydafrikanska utvecklaren QCF Design när de tog emot priset för bästa design och storögt konstaterade att de inte hade räknat med att vinna.

– Vi har inte skrivit något tacktal eftersom, ja, ni vet... ”Minecraft”.

FAKTA

Här är alla priser som delades ut på spelgalan:

Seumas McNally Grand Prize (20 000 dollar)

”Minecraft” av Mojäng

Nuovo Award (5000 dollar)

”Nidhogg” av Messhof

Excellence in Visual Art (2500 dollar)

”Bit trip runner” av Gaijin Games

Excellence in Audio (2500 dollar)

”Amnesia: The dark descent” av Frictional Games

Excellence in Design (2500 dollar)

”Desktop dungeons” av QCF Design

Best Student Game (2500 dollar)

”FRACT” av University of Montreal

Technical Excellence (2500 dollar)

”Amnesia: The dark descent” av Frictional Games

Best Mobile Game (2500 dollar)

”Helsing’s fire” av Ratloop

Audience Award (2500 dollar)

”Minecraft” av Mojäng

Vision Award (10 000 dollar)

”Amnesia: The dark descent” av Frictional Games

Jonas Högberg