Dubbel seger för Dice

Battlefield årets bästa
och näst bästa svenska spel

Lars Gustavsson.
Lars Gustavsson.Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
SPELA

Förra året vann de tack vare en djärv idé.

Nu vann de tack vare en putsad klassiker.

Dice regerar återigen i kategorin ”Årets svenska spel” – med ”Battlefield 1943”.

– Det känns extra roligt när det är läsarna som röstat fram oss, säger Lars Gustavsson på Dice, som tog emot priset på Gamex.

Det var med en mycket liten marginal ”Battlefield 1943” vann – mot ”Battlefield heroes”.

Dice (och dess underdivision Easy Studios) är populära hos svenska folket. Och i världen – ”Battlefield”-serien har sålt i över 30 miljoner exemplar.

I fjol vann de både ”Årets nykomling” och ”Årets svenska spel” med nyskapande ”Mirror's edge”. I år tog de hem den senare kategorin med ”Battlefield 1943” – ett slags hyllning till studions eget gamla ”Battlefield 1942”. Och den snabbast säljande nedladdningsbara titeln någonsin.

”Ren nostalgitripp”

– Med varje nytt spel vi gör försöker vi jobba med något vi kallar X:et – kärnan i varje enskilt spel. Och när vi sammanfattade X:et den här gången blev det ”Återvänd till Wake Island” (en bana från ”Battlefield 1942”) och det var då vi förstod att spelet måste bli en ren nostalgitripp. Formatet, Xbox Live Arcade och Playstation Network, kändes helt enkelt passande, säger spelets producent Patrick Liu (som befann sig på jobbresa när vi delade ut priset).

I samband med släppet av ”Battlefield 1943” anordnade Dice en säregen tävling. Så fort alla som spelade spelet gemensamt över nätet dödat varandra 43 miljoner gånger så skulle ett nytt spelläge och en ny bana låsas upp.

– Att få alla spelare att indirekt jobba tillsammans mot ett gemensamt mål blev väldigt framgångsrikt så vi kommer definitivt kika på liknande saker i framtiden.

Slog rekord

Banan och spelläget låstes upp på rekordtid, men samtidigt ådrog sig ”Battlefield 1943” en del problem – tack vare sin monstruösa popularitet.

– Ja, vi hade panik där i tre, fyra dagar när servrarna kraschade, innan vi fick ordning på saker och ting igen. Det är ju onekligen en läxa, det är något som vi måste bli bättre på, och det gäller för de större lanseringarna också.

Vad skulle du vilja säga till alla som röstat fram er?

– Jag är helt otroligt glad. Att vi får det här priset är ett kvitto på att man kan experimentera i spelbranschen. Jag menar, okej, indiespelen gör det ju hela tiden. Men det brukar sägas att de stora kolosserna bara satsar på säkra kort, att de inte vågar tro på mindre satsningar. Med ”Battlefield 1943” visar vi att man kan och bör göra det.

Och mer är på gång. Förutom "Battlefield 3" avslöjade studion häromdagen att underdivisionen Easy arbetar med "Battlefield: Play 4 free" – ett nytt freemiumspel.

Du blir alltså inte av med "Battlefield" på ett bra tag. Som om du ville det.

FAKTA

Namn: Patrick Liu

Ålder: 31

Bor: Stockholm

Familj: Sambo, katterna Zelda och Pixel

Yrke: Spelproducent

Inkomst: ”999 rupees”

Jonas Högberg