Assassin’s creed är bättre än någonsin

Brotherhood – spelet som infriar alla förväntningar

SPELA

ACTION Det var ju inte nu det skulle hända.

Det var ju inte nu ”Assassin’s creed”-serien slutligen skulle infria alla förväntningar.

Det var ju inte med ”Assassin’s creed: Brotherhood” – spelet som stressats fram på ett år, spelet som bara är en simpel förlängning av föregångarens renässanstema, spelet som inte ens förärats en trea i titeln – som serien plötsligt skulle bli vad den alltid borde ha varit.

Men det spelar ingen roll. För det är faktiskt precis det som har hänt.

Allt stämmer

Seriens två första spel var paradoxer: inga spelvärldar har någonsin sett så imponerande ut som originalets Heliga land och uppföljarens italienska renässansstäder – men samtidigt har inga världar känts lika sterilt artificiella.

Det tog ett tag att förstå varför jag trivdes så mycket bättre i ”Brotherhood” än i föregångarna, men sedan insåg jag var jag befann mig. Mörkret hade fallit, syrsor hade börjat spela och ljus strålade ut ur fönstren på små romerska 1500-talshus. Folket kring mig kändes inte som kuggar i ett AI-maskineri – utan som människor. De förde berusade diskussioner i smala gränder, vandrade sakta hemåt med lyktor höjda över huvudet och stod på bryggor, ensamma, stirrandes ut över Tibern.

Äntligen har Ubisoft lyckats skapa en värld att vara lönnmördare i, och plötsligt stämmer allt.

Spännande och varierande

Nu är handlingens beta-av-namn-på-din-hitlist-struktur utbytt mot spännande och konstant varierande uppdrag. Nu är staden fylld med unika och underhållande sidosysslor att ägna sin tid åt. Nu känner man sig plötsligt som en del av ett lönnmördargille på riktigt – man rekryterar nya medlemmar, tränar upp dem och attackerar fienden tillsammans.

Allt roar mig mer än vad jag trodde att ett ”Assassin’s creed”-spel någonsin skulle kunna göra.

Det här är vad spelserien borde ha varit från början. Det här inte bara renässansen en andra gång. Det är Renässansen – med stor bokstav och i dess bokstavliga betydelse:

Pånyttfödelse.

FAKTA

➕➕➕➕➕ Assassin’s creed: Brotherhood

Från 18 år

Format: Playstation 3 (599 kr)/Xbox 360 (599 kr)

Spela även: ”Infamous” (Playstation 3). Det andra beviset på att sandlådespel faktiskt är som roligast när hjältarna är miljövänliga nog att strunta i bilen och istället tar sig fram medelst parkour/superkrafter.

Visste du att... ”Assassin’s creed: Brotherhood” är först i serien med ett flerspelarläge? Oväntat nog är det inte en halvhjärtad kompromiss, utan istället genomarbetat, säreget och underhållande.

Just nu: Har spelseriens kreativa kraft, Patrice Désilets, nyligen utannonserat att han kommer att börja skapa spel för THQ – istället för Ubisoft, alltså.

Johan Martinsson